Társművészetek – határátlépések

Idén nyolcadszor Debrecenben rendezik meg a Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivált 2018. június 8-9-10-én. A találkozó kísérő eseményeként 2018. június 8-án (pénteken) 9.00 és 16.15 között módszertani műhelykonferenciát rendez a Magyar Drámapedagógiai Társaság, Debrecen Megyei Jogú Város, a Vojtina Bábszínház és a Csokonai Színház.

 

2018. június 8. péntek 9-16.15 óráig

a XXVII. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó
kísérő eseménye

A módszertani napot ajánljuk drámapedagógusoknak, színházi neveléssel foglalkozóknak, független színházi műhelyek munkatársainak, gyerek-, diákszínjátszó-rendező, valamint bábcsoportvezetőknek, színház- és drámaszakos hallgatóknak, művészeti iskolák tanárainak, színi stúdiók tanulóinak, közművelődési szakembereknek, szakmabeli és szakmán kívüli érdeklődőknek.
A rangos szakmai rendezvény vendégei tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon és színházi nevelési előadásokon vehetnek részt.

Helyszínek:

  • MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ (4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.) Multimédia és Művészetpedagógia terem
  • Déri Múzeum (4026 Debrecen, Déri tér 1.) Díszterem
  • Vojtina Bábszínház (4026 Debrecen, Kálvin tér 13.) Játszószínház
  • Debreceni Arany János Óvoda (4026 Debrecen, Arany János tér 3.)

Határátlépések?
Átültethetők-e drámás tevékenységek zeneórára? A vizuális művészeti nevelés hagyományosan izoláló, „elmagányosító” hatását milyen drámás feladatokkal lehet „akcióztatni”? Az egyszerű, hétköznapi mozgásmotívumokkal miképpen gazdálkodhatunk, hogyan tematizálhatjuk őket? Drámás eszközökkel adhatók-e válaszok többek között a következő kérdésekre: miért van felelősségem, és miért nincs; feloldható-e az egyéni érdek és a közösségi gondolkodás ellentmondása között? Honnan, milyen nézőpontból érdemes a bábos gondolkodás felé közelíteni?

 

Meghívott szakemberek és színházi nevelési társulatok, akikkel ezekre a kérdésekre is válaszokat kereshetünk:
Lipták Ildikó (színész-drámatanár, író, Kerekasztal Színházi Társulat, Budapest)
Patonay Anita (színész – drámatanár, KÁVA Kulturális Műhely, Budapest)
Uray Péter (koreográfus, művésztanár, Kaposvári Egyetem Színházi Intézete, Kaposvár)
Tóth Árpád (karnagy, egyetemi tanár, a Csíkszerda improvizációs kórus vezetője)
Bodóczky István (egyetemi tanár, festőművész, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest)
Hepp Trupp Családi Bábszínház (Nagy Viktória Éva, Schneider Jankó, Debrecen)
Kerekasztal Színházi Társulat (Budapest)
InSite Drama (Budapest)
Szkéné – FÜGE produkció (Pass Andrea társulata, Budapest)

A módszertani nap résztvevői ezen a napon a MODEM kiállításait ingyenesen, a Déri Múzeum kiállításait pedig 200 Ft/fős szakmai jeggyel tekinthetik meg.

RÉSZLETES PROGRAM

8.30-9.00 a résztvevők fogadása a MODEM-ben
9.00-9.15 Megnyitó a MODEM aulájában

9.15-11.00

Interakciók a vizuális művészeti nevelésben – Bodóczky István (egyetemi tanár, festőművész, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest)
A vizuális művészeti nevelés hagyományosan olyan feladatokkal dolgozik, amelyek egyéni erőfeszítést igényelnek. Ezek elsősorban izoláló, elmagányosító hatásúak. Hogyan sikerül olyan felszabadult légkört kialakítani, amelyben a tanulók mernek szabadon megnyilvánulni, kísérletezni, akár tévedni is. A foglalkozás során ezekből a feladattípusokból lehet majd néhányat kipróbálni, továbbá a résztvevők olyan drámás vonatkozású kortárs képzőművészeti alkotás típussal is megismerkedhetnek, mint az akció, a happening és a performansz.
Helyszín: MODEM, Multimédia terem
Résztvevők: 20 fő
Nézők: 35 fő

 

Egy különleges fa – Patonay Anita (színész – drámatanár, KÁVA Kulturális Műhely, Budapest)

„A csodafa című mesét nagyon szeretem. Van benne egy kertész, akinek a hozzáállása az élethez megfogott és azt éreztem, hogy erről jó lenne közösen gondolkodni gyerekekkel. Így született meg az Egy különleges fa című drámaóra, amely az irigységet, a megosztani-nem-tudást, a kisajátítást járja körül különféle nézőpontokból.”
A történet az egyéni érdek és a közösségi gondolkodás ellentmondásait járja körül 3-4. osztályos gyerekekkel.
Helyszín: Vojtina Bábszínház, Játszószínház
Résztvevők: 3-4. osztályosok (20-22 fő)
Nézők: 25 fő

 

Mozgásmotívumok rögzítése és fűzése egyéni és páros (kontakt) helyzetekben – Uray Péter (koreográfus, művésztanár, Kaposvári Egyetem Színházi Intézete, Kaposvár)
A tematika a mozgásfolyamatok felépítésének technikáját érinti az egyszerű, hétköznapi mozgáselemek sorba rendezése és tematizálása révén. A foglalkozás a színészképzésben használatos gyakorlatok lehetőségein keresztül nyújt betekintést a kezdeti mozgástervezési munkába.
Helyszín: Déri Múzeum, Díszterem
Résztvevők: 16 fő
Nézők: 20 fő

 

10.00 órától

Az óriás ölelése
Óvódásoknak szóló TIE a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és az InSite Drama koprodukciójában.

Mese a mindent felfaló óriásról és Jancsiról, aki az utolsó esélyünk.
Jancsi kétségbeesésében nem tudott mást mondani, már nem volt mit felajánlania az életéért cserébe, mint édesanyját és kisöccsét. Így elengedte az óriás, hagyta, hogy elmenjen a családjáért, elhozza őket is neki. Most itt ül Jancsi ezen a farönkön és sír, csak sír. Mit lehet tenni?
A program a legfiatalabb korosztálynak szól, ebben a kategóriában a legelsők között Magyarországon. A történet a fogyasztásról, a társadalomról és a környezetről, a környezet védelméről gondolkodtat mesei keretben, játékos formában.
A program hossza 70 perc szünet nélkül
Szereplők:
Bethlenfalvy Ádám m.v.
Nyári Arnold

Alkotók:
Az eredeti szöveg a Big Brum TIE Co. saját alkotása.
Fordító: Hajós Zsuzsa
Rendező és design: Ceri Townsend

Helyszín: Debreceni Arany János Óvoda
Nézők: 10-15 fő

11.15-13.15

 Ki mondja meg? – Lipták Ildikó (színész-drámatanár, író, Kerekasztal Színházi Társulat, Budapest)
Miért van felelősségem, és miért nincs? Ki mondja meg, hogy mit kell tennem, és mit nem szabad? Ki dönti el, hogy mi legyen a fejemben, és mi látszódjék ebből? A résztvevők ön- és társadalomismereti kalandozáson vehetnek részt.
Helyszín: Déri Múzeum, Díszterem
Résztvevők: 6. osztály (20-22 fő)
Nézők: 20 fő

Rétegek: tér – tárgy – mozdulat – szöveg – ritmus
Hepp Trupp Családi Bábszínház (Nagy Viktória Éva, Schneider Jankó):
„A foglalkozás fókuszában a bábos gondolkodás, a bábművészet sajátságos formanyelve áll. Gyakorlatokon keresztül kísérletet teszünk arra, hogy érzékelhető legyen: hogyan használhatja a báb/tárgy a teret, a mozdulatot, a szöveget, a ritmust, mik a bábműfaj erősségei, milyen eszköztárat tudhatunk magunkénak, ha bábot használunk.”
Helyszín: MODEM, Múzeumpedagógia terem
Résztvevők: 20 fő
Nézők: 15 fő

Zenejáték – játékos foglalkozások egy zenész nézőpontjából 6-99 éves korig – Tóth Árpád (karnagy, egyetemi és középiskolai tanár, a Csíkszerda improvizációs kórus vezetője)
Átültethetők-e drámás tevékenységek zeneórára? Helye van-e játékos gyakorlatoknak a zenei készségfejlesztésben. Hogyan válhat a dráma és a játék a zenélés eszközévé? Fedezzük fel közösen az alapokat!
Helyszín: MODEM, Multimédia terem
Résztvevők: 20 fő
Nézők: 35 fő

 

14.15-16.15

Fogságban
1-2. osztályosoknak szóló TIE a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ előadásában

A foglalkozás a hatalom kérdéskörét vizsgálja. Andersen A császár új ruhája című meséjét használtuk alapul munkánkhoz, melyben a másfél évtized alatt kialakult hagyományok mellett új drámás és színházi formákkal is kísérletezünk. Történetünk ott kezdődik, ahol a mese véget ér: a börtönbe vetett, igazmondó fiú és társai útját követjük az öltözőszoba felé, ahol a császár hatalma romjain magából kikelve dühöng.
A program hossza 2 x 45 perc egy szünettel

Szereplők:

Bethlenfalvy Ádám
Hajós Zsuzsa
Lipták Ildikó
Nyári Arnold

Alkotók:

Díszlet: Braun Orsolya
Jelmez: Szabó Zsuzsa
Rendező: Perényi Balázs

Helyszín: MODEM, Multimédia és Múzeumpedagógia terem
Osztály: 1-2. osztályosok (20-22 fő)
Nézők száma: 25 fő

 

Kő, papír, olló
a Szkéné Színház osztályterem-színházi előadása 16-18 éves fiataloknak

Az előadás három középiskolás diák barátságán keresztül ábrázolja azt a folyamatot, ahogy a pályaválasztás felé közeledve fokozatosan szembesülnek homályos jövőképükkel. Történetük során elérkeznek ahhoz a pillanathoz, amikor kénytelenek döntést hozni. Ezen a ponton kezdődik a résztvevő diákokkal a közös játék. A szereplők dilemmáit együtt dolgozzuk fel, megteremtve a lehetőséget, hogy a tanulók, – a szereplők sorsán keresztül,- önmagukról, jövőképükről beszélhessenek, játszhassanak.
Az előadás a II. és a III. Tantermi Szemlén támogatásban részesült, meghívást kapott a VII. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlére, a KÁVA FÓRUM 14 szakmai szimpóziumára, valamint a VII. Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennále versenyprogramjába is.
Az előadás időtartama: 2 x 45 perc

Ez alkalommal rendhagyó módon, pedagógusoknak játsszák az előadást. A feldolgozó drámafoglalkozást pedig a résztvevőkkel közösen alkotják meg, melyet a színművészek közreműködésével Pass Andrea vezet.

Szereplők:
Herczeg Tamás/Ötvös András, Keresztény Tamás/ Porogi Ádám, Stork Natasa

Alkotók:
Dramaturg, drámafoglalkozás: Végvári Viktória
Író, rendező: Pass Andrea

Helyszín: Déri Múzeum, Díszterem
Résztvevők száma: 50 fő

 

SZERETETTEL VÁRJUK RENDEZVÉNYÜNKÖN, és tisztelettel meghívjuk, hogy a módszertani napunkat követő Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozón legyen a vendégünk!

A műhelykonferencia mindenki számára nyitott és ingyenes, azonban a foglalkozások létszámkorlátosak, ezért az azokon való részvétel regisztrációhoz kötött. A jelentkezéseket június 7. (csütörtök) 16:00 óráig fogadjuk, de a regisztráció sorrendje dönt majd arról, hogy kik vehetnek részt az egyes programokon.

A REGISZTRÁCIÓ MENETE:
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőket javasoljuk:

Ha megválaszolt minden kérdést, kiválasztotta a programokat – a párhuzamosan futó programok közül, kérjük, mindig csak az egyikre regisztráljon – kattintson a küldés gombra. A rendszer automatikus választ küld önnek arról, hogy az űrlapot megkaptuk.

Amennyiben a későbbiekben kiderül, hogy mégsem tud a programon részt venni, kérjük jelezze a szervezes@vojtinababszinhaz.hu e-mail címen.