Shakespeare, a cselló és a hip-hop találkozása a Csokonai Színházban

A W. H. formációt Márkos Albert csellista-zeneszerző alapította 2006 őszén, azzal a céllal, hogy mai zenei környezetbe helyezze William Shakespeare szonettjeit. A már nagy hírnévre szert tevő projekt énekese az underground zenei szcénából, mások mellett az Irie Maffiából ismert hip-hop díva, Sena.

sh2
Sena Dagadu (Fotó: Greg Goodale)

A zenekar megnevezése egy monogramot takar: nyomtatásban megjelent szonettjeit Shakespeare Mr. W. H.-nak ajánlotta. A titokzatos személy kiléte – akárcsak a szonettek tartalma – mindmáig viták tárgyát képezi, de az biztos, hogy ebben a formációban a versek ennek megfelelően titokzatos és izgalmas zenei köntöst kaptak.
A szonettek témája: szerelem, szerelmi háromszög, szókimondó szexualitás és mindaz, ami ezzel jár. Huszonegyedik századi feldolgozásukban keveredik a kortárs improvizatív zene, a zenetörténeti utalások, a klangfarbe musik, a freejazz, a modernjazz, az absztrakt hip-hop és a spoken word. A W. H. zenekar tagjai – akik szerzők is, előadók is egyben – , különleges zenei élményt és páratlan színházi-költészeti produkciót nyújtanak. Az élő produkció részeként kivetítik a kiválasztott szonettek facsimile másolatait és a szövegek magyar nyelvű fordítását.

A két- és sokértelműség Shakespeare-nél a költőiség eleven eszköze, a pajzánság pedig nem tiltott, hanem egyenesen kívánatos, mint legfőbb teremtőerő, akár Balassi vagy Csokonai verseiben. A megzenésítés megeleveníti a szöveg asszociációs struktúráját és a versek nyelvi és retorikai működését. Szonettek és dalok angolul.