Bemutató: 2023. április
meghívott előadás
Maurice Ravel nevéhez automatikusan a Bolerót kötjük, ám a francia zeneszerző zsenialitása nem szűkül egyetlen mű világhírű sikerére. E balettnek szánt műve mellett két befejezett operája is van, a Pásztoróra illetve A gyermek és a varázslatok. A művek különálló előadásokként szoktak műsoron szerepelni, a Csokonai Nemzeti Színházba érkező kolozsvári adaptációban azonban a két opera ugyanazon előadás keretében van jelen. És hogy így is színre vihető, az a két történet közötti összefüggés miatt lehetséges: mindkettő Ravel szüleinek alakjait idézi fel, a művész gyermeki énjére gyakorolt hatásukat.
„A Pásztoróra gyakorlatilag groteszk vaudeville, miközben sok önéletrajzi elem is van benne, míg A gyermek és a varázslatok egyfajta szürrealista látomás. Úgy próbáltam összefogni a két operát, hogy mindkettő valahogy a gyerek látomása és álma legyen” — hangoztatta Tompa Gábor rendező, amikor a két történet határainak az előadáson belüli elmosásáról beszélt. Éppen ezért ugyanaz az énekművész (Kele Brigitta) alakítja a Pásztorórában szereplő nőt, mint A gyermek és a varázslatokban az anyát.
Rendező: Tompa Gábor