Színházunk tizenhárom új bemutatóval készül a következő évadra, köztük olyan klasszikusokat is láthat majd a közönség, mint Erkel Ferenc Bánk bán című operája Vidnyánszky Attila, vagy Arany János Toldija Valcz Péter rendezésében, de színre visszük A kaméliás hölgy történetét is. Ismét meghívást kapott Pass Andrea, aki a hatalmi visszaéléseken alapuló abúzusokról ír darabot, bemutatjuk Bornemisza Magyar Elektráját és Dürrenmatt-tól Az öreg hölgy látogatását is. Az utóbbi két előadás premierje a járvány miatt maradt el. Az évad egyik vígjátékát, Xavier Daugreilh Őszintén szólva című darabját színházunk igazgatója, Gemza Péter, míg Alexis Michalik Edmondját a Debrecenben már jól ismert Keszég László rendezi.
Hamarosan elkezdődnek a próbák. Visszatérnek a színház falai közé a Kimondhatatlan és Az öreg hölgy látogatása szereplői, akik már a járvány előtt elkezdték a munkát. Júliusban kezd próbálni az Őszintén szólva stábja. A Magyarországon először látható a Molière-díjas francia szerző vígjátéka, amely komikus helyzetek sorozatában tárja elénk, hogy hogyan fulladozik a 30 és 40 év közötti korosztály a hazugságok hálójában.
A koronavírus-járvány miatt nem tudtuk bemutatni egy már kész, illetve egy a próbafolyamat közepén járó előadásunkat. Bornemisza Magyar Elektrájának bemutatója a színházak bezárása után két nappal lett volna. A színészek a kényszerű megtorpanás után nagyon várják, hogy a közönség elé lépjenek. A Magyar Elektra premierje, Tolnai Hellával a főszerepben október közepén lesz. Szabó K. István, a darab rendezője a készülő debreceni előadás kapcsán úgy nyilatkozott, hogy „különösen vonzzák a végjátékok, az olyan drámai helyzetek, amelyek nagyívű próbatétel elé helyezik az embert.”
Az öreg hölgy látogatása bemutatója március 26-án lett volna, de a szigorító intézkedések miatt két héttel a bemutató előtt a szereplők befejezték a próbákat, majd a virtuális térbe költöztek. A darabot októbertől láthatják a nézők. A főbb szerepeket Kubik Anna, Varga Klári, Herczeg Tamás és Bakota Árpád játsszák.
Keszég László rendezi Alexis Michalik Edmond című vígjátékát is. Az angol-francia származású színészből lett drámaíró nagy sikerű darabjának magyarországi ősbemutatójára készül társulatunk. Mi áll egy remekmű hátterében? Milyen az író személyisége? Keszég László miskolci Cyrano-rendezése után személyes tartozását rója le, amikor felfedi előttünk, hogyan születhetett a mindenki által ismert büszke, talán kissé könnyen sértődő, de szellemesen önironikus szerelmes lovag figurája.
Visszatér hozzánk Sardar Tagirovsky, aki Dosztojevszkij A félkegyelmű című regényének színpadi változatával mutatkozott be Debrecenben. Tagirovsky ezúttal A kaméliás hölgy történetének új változatát írta meg Adorján Beáta dramaturggal. A botrányos, a „bukott nő” történetek, hol így, hol úgy, mindig is részei voltak az emberiség történetén átívelő különböző koroknak, részleteikben azonban többnyire a kulisszák mögött maradtak. Gyerekkorunk első benyomásai nagy jelentőséggel bírnak: a nemekkel, a szerelemmel, a testiséggel való ismerkedés sok esetben tabutéma.
A tabuval foglalkozik a Finálé is. Pass Andrea ismét írói és rendezői felkérést kapott színházunktól. Új darabja az iskolában megtörtént eseményeken, diákok, pedagógusok és szülők élményein alapszik, ugyanakkor minden zárt közösséget érintő problémát feszeget. Témája – a hatalmi visszaéléseken alapuló abúzusok, kártékony gesztusok, érzelmi manipuláció és annak feldolgozása – feltáratlan terület, mondhatni tabu vagy szőnyeg alá sepert téma. A darab bemutatója decemberben lesz.
Ulrich Hub Nyolckor a bárkán című mesejátékában Noé bárkájának jól ismert története elevenedik meg. A fiatalokat várjuk Arany János Toldijának zenés feldolgozásával is, mintegy kiegészítve a Kinek az ég alatt már senkije sincsen című, Arany János életét 13 képben elmesélő, 2017-ben bemutatott ifjúsági előadást. A darabot Valcz Péter állítja színpadra. A rendező szerint Toldi Miklós története egy igazi kibontakozás-történet. Különös, hogy sorsának jobbra fordulása, énjének kibontakoztatása éppen akkor kezdődik el, amikor a legmélyebbre kerül: gyilkosságot követ el és számkivetetté válik.
Az évad kezdetén mutatjuk be a Lázár Ervin Programba készült Herkules – A kezdetek című mesejátékot. A történet az egyéni vágyak és a közösséghez való tartozás között lévő ellentét problematikáját tematizálja a kamasz Herkules útján keresztül.
Három zenés darabbal készülünk a következő évadra. Erkel Bánk bán című operáját Vidnyánszky Attila rendezésében, a Co-opera és a Csokonai Színház közös produkciójaként mutatjuk majd be. „Az új előadással a nemzeti összetartozás éve előtt szeretnénk tisztelegni, és úgy érezzük, a jelen fényében az emlékév ideája még erőteljesebb” – fogalmazott Dr. Vadász Dániel, a Co-opera alapító producere. A bemutató augusztus 20-án lesz a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
llja Bocsarnikovsz új oldaláról mutatkozik be 2021 márciusában. Az orosz rendező a Hogyan nevezzelek?, a Három nővér, a Lear és a Don Quijote után az Óz, a csodák csodája című musicalt állítja színpadra. A rendező így ír a musicalről: „Az Óz egy lány hihetetlen kalandja, aki azért jött, hogy megmentse a világot és segítsen a barátainak. A történet a vidámság és a boldogság csodálatos elegye, kaland és humor, gyerekek és felnőttek mély megelégedettségére. Gyermekkorunkból mindannyian emlékszünk Óz történetére és most, a színház különösen nehéz időszakában nagyon fontos, hogy beszéljünk a boldogságról és a fényről. Eljön az idő később, hogy a jelen helyzetünket elemezzük. Most jöjjön a fény és a mosoly! Gyönyörű zenével, egy nagyszerű színházban, tehetséges színészekkel!”
A cirkuszhercegnő Kálmán Imre egyik legtöbbet játszott operettje a Csárdáskirálynő és a Marica grófnő mellett. Igazi kuriózumra számíthatnak a nézők, hisz az előadást a színházunkban már számos alkalommal látott Recirquel Újcirkusz Társulat és a Csokonai Színház közös produkciójaként mutatják be. Szerelem, csalódás, boldog egymásra találás – a történetet Vági Bence táncos, koreográfus, rendező, a Recirquel Újcirkusz Társulat alapítója és művészeti vezetője viszi színre.
Janka Barnabás távozik a társulattól. Új tagként Pálóczi Bencét szerződteti a színházunk, aki a Nemtudomka című mesejátékban már szerepelt.
A bérletek árusítása előreláthatólag július közepén kezdődik.
A 2020/21-es évad:
- Romankovics Edit: Kimondhatatlan (rendező: Madák Zsuzsanna) – osztálytermi színházi nevelési előadás
- Xavier Daugreilh: Őszintén szólva (rendező: Gemza Péter) – vígjáték
- Erkel Ferenc: Bánk bán (rendező: Vidnyánszky Attila) – opera
A Csokonai Színház és a Co-Opera közös produkciója
- Mikó Csaba: Herkules – A kezdetek (rendező: Madák Zsuzsanna) – zenés mesejáték
- Bornemisza Péter: Magyar Elektra (rendező: Szabó K. István) – tragédia
- Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (rendező: Keszég László) – tragikus komédia
- Ulrich Hub: Nyolckor a bárkán – mesejáték
- Arany János: Toldi (rendező: Valcz Péter) – zenés ifjúsági előadás
- Pass Andrea: Finálé (rendező: Pass Andrea) – finálé egy részben
- Alexis Michalik: Edmond (rendező: Keszég László) – történelmi vígjáték
- Frank Baum—Harold Arlen—E. Y. Harburg: Óz, a csodák csodája (rendező: Ilja Bocsarnikovsz) – musical
- A kaméliás hölgy, avagy a kegyvesztettek tündöklése (rendező: Sardar Tagirovsky) –
zenés tragédia igaz történetek alapján három felvonásban
- Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (rendező: Vági Bence) – nagyoperett
A Recirquel Újcirkusz Társulat és a Csokonai Színház közös produkciója
Műsoron maradó előadásaink:
Dés László – Geszti Péter – Grecsó Krisztián: A Pál utcai fiúk (zenés játék)
Presser Gábor – Sztevanovity Dusán: A padlás (félig mese – félig musical)
Andrzej Saramonowitz: Tesztoszteron (vígjáték)
Kálmán Imre: Csárdáskirálynő (operett)
Szabó Magda: Az ajtó (színmű)
Pass Andrea: Imágó (kamasz átváltozástörténet 19 képben)
Romankovics Edit: Para (ifjúsági dráma)
Tracy Letts: Augusztus Oklahomában (fekete komédia)
Közel-távol (tánc-etűdök szociális groteszkre)
Fotók: Máthé András
borítókép: Matey István