A XIV. Deszka Fesztiválon harmincnégy kortárs magyar szerző darabját láthatják a nézők a debreceni Csokonai Színházban. A szervező művészeti műhely tagjai – amiként a korábbi években is – arra törekedtek, hogy a lehető legszélesebb körű színházi szövegteremtési gyakorlatra és színházi műfajra értékes példát mutassanak. A debreceni deszkákon látható lesz népzene-néptánc alapokon építkező, koreografált dramatikus produkció, kortárs oratórium, résztvevő színház, tovább írt történelmi tabló „kisember-perspektívából”, kortárssá fogalmazott ős-bábszínház, realizmussá visszaforgatott abszurd éppen úgy, mint mikrorealista, vagy éppen helytörténeti-, vagy álom-színház.
A harmincnégy produkció közül kilenc a határon túlról érkezik, 14 a fővárosból, 4 a vidéki színházakból. A Gördeszka programban 10 gyermek- és ifjúsági előadás szerepel, ez utóbbiak fele a színházi nevelési előadás valamilyen formáját képviseli.
Puskás István, Debrecen alpolgármestere a város regionális kulturális központi szerepéről beszélt, amelyben a DESZKA Fesztivál különleges hangsúlyt kap. A Nemzeti összetartozás éve miatt fókuszba kerülnek a határon túli előadások, s kiemelte azt is, hogy a szakmai közösségek számára is fontos találkozási pont a DESZKA.
Gemza Péter, színházunk igazgatója elmondta, hogy több mint 200 előadás szerepelt a válogatók listáján, ezekből került ki az a 34 produkció, amely a fesztivál programját képezi. Kiemelte, hogy a tengerentúlról eddig nem érkezett előadás a fesztiválra, így igazi kuriózum Visky András angol nyelvű, A test történetei: Éva című darabjának ittléte és a román nyelvű Portugál is, amely egy brassói román társulat vendégjátékaként lesz jelen a DESZKÁ-n.
Még nem szerepelt ennyi produkció (6 előadás) egyidejűleg a DESZKÁ-n Romániából, a magyarok lakta területekről (Hattyúk tava újratöltve, Kovács János meghal, 99,6%, Pali és Lea, Portugál, Raszputyin). A kassai Thália Színház a Czajlik József rendezte Ma már nem mész sehova című opera-operett oratóriummal, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház a kivándorlásról, elvágyódásról szóló A kút nem kiút című színdarabbal vendégszerepel Debrecenben, míg a fesztivál második napján kuruc westernnel teremt antihőst a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház. Egressy Zoltán Portugálját román nyelven magyar felirattal láthatja a közönség a brassói Teatrul Sică Alexandrescu tolmácsolásában.
Most először kapott meghívást a DESZKÁ-ra egy az Amerikai Egyesült Államokban készült produkció. A szakmai program részeként egy angol nyelvű munkabemutató érkezik a fesztiválra Chicagóból. A nyitott dramaturgia technikájára épülő A test történetei: Éva című, nők valós élményeit feldolgozó Visky András-darab a DESZKA utolsó napjának programjai között szerepel.
Fejes Endre 1962-ben megjelent, Rozsdatemető című regényéből már 1963-ban színpadi siker lett. A fővárosi Katona József Színház 2019-es bemutatójának szövegét Tasnádi István jegyzi, így lett a Hábetlerek története egy évszázadot átfogó képeskönyv, történelmi látlelet a nemzedékről nemzedékre örökített frusztrációról. A Rozsdatemető 2.0 a fesztivál második napjának vendége, de Budapestről, a Nemzeti Színházból érkezik Szarvas József-estje is, a Bérczes László rendezte Pustol a hó, Székely Csaba Semmit se bánok című drámája (Rózsavölgyi Szalon) az emberi manipuláció természetrajzáról és a hatalmi mechanizmusról. A maximális figyelmet követelő szószínház költözik be a DESZKA-ra Kárpáti Péter (író-rendező-szereplő) Díszelőadásával, amelyben újra találkozhat a közönség dr. Hőgyes Endre és az ebdühjárvány érdekfeszítő történetével. Az Orlai Produkciós Iroda, mint visszatérő vendég, idén a Grecsó Krisztián és Bíró Bence által jegyzett Megyek utánad című szerelmi leltárral kapott meghívást a fesztiválra.
A DESZKA díszvendége a debreceni születésű Hajdu Szabolcs. Igazi kuriózum, hogy a fesztivál harmadik napján az általa rendezőként és íróként jegyzett „színházi trilógia” (Ernelláék Farkaséknál, Kálmán-nap, Egy százalék indián) egymás után tekinthető meg. Az Ernelláék Farkaséknál a gyerekneveléssel kapcsolatos viták, a Kálmán-napban az intimitás, a szexualitás hiányából fakadó feszültségek és ebből eredő morális dilemmák okozzák a párkapcsolati feszültséget, míg az Egy százalék indián az identitás, az örökölt magatartásmodellek és a modern kori nemi szerepek kérdéskörére fókuszál. Hajdu Szabolcs a XIV. Deszka Fesztivál nyitó éjszakáján látható különleges „multimediális performansz installációban” színészként is megjelenik. A rendező, író, színész szakmai életébe és alkotói műhelyébe egy portrébeszélgetés keretében pillanthat be a közönség.
A fesztivál nyitó eseményén a tavaly elhunyt Térey Jánosra emlékeznek, aki szintén a város szülötte és idén szeptemberben lenne ötven éves. 27 év alatt 24 kötete jelent meg. Szirák Péter erről a roppant életműről, Térey János költészetének és prózájának olvashatóságáról, dramatikus szövegeinek játszhatóságáról, a hozzájuk kapcsolódó előadásokról kérdezi majd Balajthy Ágnes irodalomtörténészt és Kricsfalusi Beatrix színháztudóst. A kerekasztal-beszélgetés április 2-án 17 órától kezdődik a Horváth Árpád Stúdiószínházban.
A mindenkori DESZKA legfontosabb eseménye a szakmai beszélgetések sorozata. Idén több házi bölcse lesz a fesztiválnak, akik két-három naponta váltják egymást. A beszélgetéseket moderátorok vezetik majd. A DESZKA szakmai programjának másik fontos pillére a Színházi Dramaturgok Céhe által szervezett Nyílt Fórum elnevezésű drámafejlesztési program. A második forduló helyszíne a DESZKA: a fiatal, pályakezdő drámaírók fejlesztés alatt álló friss szövegei itt találkoznak először színészekkel és a közönséggel is. A Nyílt Fórum keretében hat fiatal kortárs magyar drámaírót látunk vendégül inspiratív szövegeikkel egyetemben az idei DESZKA hétvégéjén: Horváth János Antalt, Dóka Pétert, Molnár T. Esztert, Tóth Réka Ágnest, O. Horváth Sárit és Dézsi Fruzsinát.
A XIV. DESZKA Fesztivál programja itt érhető el.