A Csokonai Színház évek óta együttműködik az írországi Sligóban működő színművészeti képzéssel, melynek keretében az ír hallgatók április 26. és május 6. között ismét kéthetes gyakorlatot töltöttek Debrecenben. A gyakorlat során sokszínű programot kínáltunk a fiatal színészeknek: Vranyecz Artúr színművész színészmesterséget, Gyülvészi Péter karvezető és Dargó Gergely korrepetitor karéneket, Csendom Erika, a Hajdú Néptáncegyüttes női tánckarának vezetője néptáncot, Léka Dóra, a Modern Tánc-Játék Stúdió tagja pedig kortárs mozgástréninget tartott nekik. A tréningek mellett az ír vendéghallgatók természetesen betekinthettek a Csokonai Színház művészeti munkájába is. Április 28-án részt vettek A varázsfuvola premierjén, majd a gyakorlat második hete során megnézték a Hogyan nevezzelek? című vígjátékot, illetve kifejezetten az ő számukra tűzte programjára a színház a Verona, 1301 című osztálytermi színházi előadást angol nyelven.
A legtöbbet Vranyecz Artúr foglalkozott a csoporttal, aki egyrészt csoportkohéziós, az együttjátszást segítő, illetve önkifejezést, reakciót, koncentrációt fejlesztő gyakorlatokat csinált velük. Ezen kívül az ír hallgatók Beckett Godot-ra várva című darabjának apropóján helyezkedtek különböző szerepekbe, helyzetgyakorlatokat, improvizációkat alkottak. „Több okból választottam ezt a témát: egyrészt Beckett ír származású volt, így feltételeztem, hogy nem lesz ismeretlen számukra az anyag, másrészt a csoport létszáma miatt jól kioszthatóak voltak a szerepek. A témában otthon vagyok, mivel korábban volt szerencsém Estragont játszani, és behatóan foglalkoztam a darabbal. Nem utolsósorban pedig ezt az előadást játszottam a Csokonai Színházban angol nyelven, így az angol nyelvű foglalkozásvezetés sem okozott gondot. Jól ismertem a szöveget, és ráadásul a padláson volt a kétnyelvű szövegkönyv. Amikor ismertettem a diákokkal a témát, nagyon belelkesedtek. Aztán kicsit lelombozódtak, mert rájöttek, kevés az ismeretanyaguk. Végül olyan pontos és remek jeleneteket alkottak, amiben a közös gyakorlatokat felhasználva a felszabadult, pontos játékban sikerélményük volt. Ehhez hozzájárult, hogy voltak közöttük jelentős húzóerők, akik intellektusban és reakciókban is nagyszerűek” – számolt be Vranyecz Artúr a kéthetes színházmesterség tréningről, amely május 5-én egy zártkörű workshop-bemutatóval zárult. A debreceni színművész kiemelte: „számomra a legörömtelibb az volt, hogy azok a diákok, akik önkifejezésben eleinte bátortalanok és bizonytalanok voltak, végül önmaguk számára is meglepően teljesítettek a korábban ismeretlen talajon”.
Fotógaléria
Fotó: Kovács Tibusz