(Forrás: http://www.haon.hu/) 2019. 01. 06. Gyürky Katalin
Debrecen – A színház december 21-én tűzte repertoárjára az idén harmincéves, ma már klasszikusnak számító A padlást Visky Andrej rendezésében. A Presser Gábor–Sztevanovity Dusán–Horváth Péter alkotta, „félig mesének, félig musicalnek” aposztrofált darabot az ősbemutatója, az 1988-as vígszínházi premierje óta már számtalan teátrum számtalan változatban a műsorára tűzte.
A debreceni közönség is találkozhatott már vele korábban, ám amit most ez a fiatal rendező a szintén rendkívül fiatal(os) debreceni színészgárdával kreált belőle, az mindenképp újszerű és figyelemre méltó.
A padlás csodás hely
Mégpedig azért, mert sem a rendezőnek, sem pedig a darab főszerepére felkért Kránicz Richárdnak – zsenge koruk miatt – nem kell a korábbi feldolgozások terhét cipelnie. Egészen odáig menően nem, hogy az ő korosztályuk számára már teljesen mást jelent a padlás mint tér is, hiszen mindenféle politikai felhangtól mentesen gondolkodhatnak erről az „ég és föld közötti” „szigetről”.
A csodák bekövetkezte pedig, főleg ilyenkor, karácsony tájékán nem vagy nem csak a darab felnőtt nézői számára fontos, hanem azoknak a gyermekkorú befogadóknak is, akik a mesék miatt eleve hozzá vannak szokva a csodákhoz, de életkoruknál fogva szintén most találkoznak először a musical mondanivalójával.
Visky Andrej rendezése az ő nézőtéri jelenlétükre is nagyban számít, amikor a négy szellem (Újhelyi Kinga, Vranyecz Artúr, Dargó Gergely, Janka Barnabás) tényleg fantasztikumba hajló padlásra érkeztét, majd Rádiós és Süni (Edelényi Vivien) segítségével a másik bolygóra, a földöntúli világra való távoztát a színpadon alkalmazott sejtelmes fénytechnikával, a szellemek „űrruhára” hasonlító jelmezével egyfelől csodaként képes láttatni, másfelől mindezt tökéletesen beleágyazza a legfiatalabb nézők számára a mesék világából tökéletesen érthető jó-rossz dichotómiába.
Az „örök” Témüllerek
Visky Andrej rendezésében óriási hangsúlyt kap a darabnak az a mondanivalója, mely szerint a négy szellemet csak az látja, akinek „olyan tiszta és romlatlan a szíve, mint a gyerekeknek”. Azaz e képesség alapján azonnal eldől, hogy ki milyen ember. A Rádióson, Sünin és persze Robinsonon kívül Mamóka az, aki észlelni képes a négy alakot, szemben Témüllerrel (Dánielfy Zsolt) és a kezdetben vele összejátszó, majd ellene forduló rendőrökkel. A gyerekek ebből tehát azonnal „leveszik” az emberi viszonyokat, miközben mi, felnőttek is kezdünk a történet mélyebb mondanivalója felé terelődni.
Mégpedig épp Témüller alakján keresztül, aki, mivel azt hiszi, hogy „övé a pálya”, azaz, hogy mindent ő határozhat meg ebben a házban, de még a padlásán is, az örök gonosz megtestesítőjeként áll előttünk. S ezt nem csak abból érezzük, hogy ő bizony nem látja a szellemeket, tehát nem hisz a csodákban sem, hanem abból is, ahogy viselkedik: a rosszindulatot, a másoknak ártás tökélyre fejlesztését mint archetípust láttatja velünk a személyén keresztül a rendezés, akinek persze ebben a mesevilágban a végén „el kell nyernie a méltó büntetését”.
De mi, felnőttek, tudjuk, hogy ez nem ennyire egyszerű. Mert hiába a csupa szív emberek archetípusát képviselő Rádiós és Süni, na meg Mamóka, sokszor a jóság kevés az ilyen alakok „ártalmatlanítására”. S rögtön felmerülhet bennünk a kérdés: akkor esetleg az ilyenek elől érdemes elmenekülni arra a bizonyos másik bolygóra? Visky Andrej válasza erre a koncepciója alapján kettős: egyfelől igen, ha régóta, évszázadok óta itt bolyongó szellemek vagyunk, de erre nyilván kevés az esély.
Ha pedig nem ilyenek vagyunk, „két út áll előttünk”: vagy az, hogy a Témüllerekkel felvéve a harcot itt maradunk – ez Rádiós gyönyörű válasza a „nekem itt van dolgom, nekem itt vannak álmaim”-dallal, vagy marad az álmodozás, az ég és föld közötti padlásról való transzcendens ugrás vagy a szerelem mámorába (lásd Süni Rádiós iránti érzelmeit), vagy valami felsőbb létezőbe, illetve a szeretetbe vetett hitbe, amely erőt ad a mindennapokhoz – ahogyan azt az Oláh Zsuzsa kiválóan megformálta Mamóka néhány, a szívét is rejtő szilvás gombócon keresztül láttatja velünk.