Szétbombázva – Próbanapló, 3. rész – „Nekem van fegyverem, neked meg nincs.”

Január 8-án tartottuk színházunkban Sarah Kane Szétbombázva című drámájának olvasópróbáját. Az előadást február 20-án, a 28 éves szerzőnő tragikus halálának évfordulóján mutatjuk be stúdiónkban. Az előadást 18 éven felüli nézőink számára ajánljuk. A rendező Bethlenfalvy Ádám, a díszlet- és jelmeztervező Ondraschek Péter, a történet szereplőit Tolnai Hella, Mercs János és Papp István játssza. Madák Zsuzsanna, aki a produkcióban dramaturgként vesz részt, egy próbanaplón keresztül enged betekintést az alkotói munkába.

A történet során három szereplővel találkozunk: Iannel, Cate-tel, és a Katonával. Mindhármójuknak megvan a saját története, amely történetek összeérnek, és találkozásaik, ütközéseik során tanulnak valamit magukról és az életről. Nekünk, alkotóknak, az a dolgunk, hogy a színház eszközein keresztül ennek a történetnek a rétegeit kutassuk.

A történet első felében Iannel és Cate-tel ismerkedünk meg. Ian, aki egy negyvenes bulvárújságíró, egy hotelszobába viszi a huszonegyéves Cate-et. Hamar kiderül, hogy a lány évekkel korábban a férfi szeretője volt. Az is kiderül, hogy Ian beteg, tudja, hogy hamarosan meg fog halni. Iannek van fegyvere. Cate-nek mesél valamicskét illegális életéről. Más kérdés, hogy ebből mennyi igaz, és egy újabb kérdés, hogy ezt mire használja abban a szituációban. Ian és Cate mást akar egymástól. A férfi van hatalmi szerepben, a lány az alárendelt. Cate küzd az erőszak különböző formái ellen. A darab közepén azonban egy új helyzet teremtődik. Megérkezik a Katona szétrobbantva mindent, amit eddig a dráma világában tapasztaltunk. Innentől nem Ian, hanem a Katona uralja, alakítja a helyzetet. Az érv egyszerű: „Nekem van fegyverem, neked meg nincs”. A történet végén ismét Cate-et és Iant látjuk, azonban már felborult a korábban tapasztalt alá-fölé rendeltségi viszony.

Szétbombázva, próbanaplóhoz 2

Mercs János, Tolnai Hella és Papp István igen érzékenyen viszonyulnak ezekhez a karakterekhez. Nem az a dolgunk, hogy megítéljük, minősítsük a karaktereket, hanem hogy megértsük őket, a cselekedeteik motivációit, tétjeit, hogy lássuk és láttassuk a működésüket, hogy ábrázoljuk, hogy egy viszonyban nem konstans, hogy ki dominál és ki az áldozat. (Legtöbbször az agresszor is áldozat egy másik relációban.) A dráma egészében tematizálódik a bulvármédiában közölt történetek és a dráma közti különbség – a Szétbombázva meghatározó eleme, hogy Ian a bulvársajtó számára gyárt fogyasztható cikkeket. A bulvármédia „használja” ezeket az erőszakos történeteket. Úgy állítja be az eseményeket, ahogy az emberek hallani akarják, az olvasók sztereotípiáit veszi figyelembe, lehetőséget teremtve az ítélkezésre. A dráma feladata azonban, hogy megkérdőjelezze a történeteket, hogy szembesítsen.

A dráma nyelvezete igen izgalmas lehetőséget kínál a rendező és a színészek számára. Kane szereplőinek beszédmódja minimalista, mondhatni telegrafikus. A dráma igen sok szövegváltozaton ment keresztül míg elérte végleges formáját. Kane egy interjúban említi, hogy az első szövegváltozat háromszor ilyen hosszú volt. Kiemeli, hogy igen nagy szerepet tulajdonít a húzásnak, nem szereti a felesleges szövegeket. Ennélfogva egy igen tömör drámai szöveggel van dolgunk. Egy-egy verbális megnyilvánulásban sűrített jelentéseket fedezhetünk fel. Ezek felfejtése igazi kihívás számunkra. Nagy utat járunk be míg megtaláljuk, hogyan lesz igazán érvényes egy-egy mondat az adott szituációban. Izgalmas látni, ahogy a színészek magukévá teszik a szereplők hangját. A történetben fellelhető hatalmi játszmák minősége nagyban függ attól, hogyan ragadja meg a karaktert a színész. Mindhárom színész nagy energiabefektetéssel dolgozik, ezért jut idő arra, hogy más módokon is próbára tegyünk helyzeteket annak érdekében, hogy megtaláljuk egy-egy szituáció végleges formáját.

 

Madák Zsuzsanna