Sors és felelősség – 7. nap

Az emberi sorsoké volt a főszerep a Deszka hetedik napján. Reggel a Massza, majd dupla előadással a Kapufa és öngól című dráma szórakoztatta a közönséget. A kettő között portrébeszélgetés volt Kiss Csabával.

Massza
Massza (Fotó: Mezősi Kristóf)

A komplex színházi és nevelési előadások célja, hogy különböző, minket érintő problémáról lehessen szabadon beszélgetni a nézőkkel – többnyire iskolás fiatalokkal. Ez általában úgy történik, hogy őket is bevonják a történet alakításába, majd lezárásként együtt értelmezik a látottakat. Kalapos Éva Massza című könyvéből készített ugyanezzel a címmel előadást a RÉV Színházi és Nevelési Társulat, amely fő témája az internetes zaklatás. Akárcsak a nézők, a szereplők is gimnazisták. Az aktuális menő fiúk, Győző és Subi, és a szemükben különc Patrik között alakul ki egy lány miatt a főkonfliktus, amely felett később elvesztik a kontrollt. Győző és Subi offline és online is zaklatják osztálytársukat. A fiatalok mindennapjait és a korcsoport problémáit szépen gyúrja egy egész masszává a társulat, a diákszlenget sem mellőzik. Az előadás egyes részeinél a jelenetek megállnak, kimerevedik a kép, hogy a gimnazisták elgondolkodhassanak, megfogalmazhassák véleményüket az adott szituációról. Feladatokat kapnak; például Patrik lelkivilágát kell lemodellezniük, vagy Győző „jó és rossz arcát, oldalát” kell érvekkel felkészíteniük – folytassa a személyes hadjáratot, vagy béküljön ki Patrikkal? A jelenetek bűnügyi jelentéssel érnek véget – súlyos ára lehet az iskolai félreértéseknek is. A cyberbullying nem csupán lelki, de testi sérüléseket is vonhat maga után.

Délután Szirák Péter beszélgetett Kiss Csaba drámaíróval. A beszélgetésen szó esett Kiss pályájáról, és leginkább arról, hogyan indította el a DESZKA fesztivált. Készülő kötetének ötletét is megosztotta velünk: egy űrszondáról fog szólni, amit azért lőttek ki, hogy egy üstököst megvizsgáljanak vele. A szondát 10 évre kikapcsolták energiagazdálkodás miatt. Aztán nemrég visszakapcsolták, de a mai kutatók már nem értették meg a kommunikációhoz használt nyelvét. Ezzel arra akar rávilágítani Kiss, hogy nagyon fontos a tudás átadása, erre is jó például a DESZKA. Mivel az ötlet nem szokványosan drámai jellegű, Kiss úgy gondolja, hogy kevés rendező fogja megkeresni azzal, hogy „Csaba, hozd az üstököst!”.

Körmöczi-Kriván Péter: Kapufa és öngól
Körmöczi-Kriván Péter: Kapufa és öngól (Fotó: Vígh László Miklós)

Az este további részében szerelem és dráma fonódott egybe a Kapufa és öngól című előadásban. Ebben a nem szokványos szerelemben a lány, Szuzi, már távozott az élők sorából, Boynak pedig vérrögöt találtak az orvosok a fejében. Ez az alaphelyzet lehetőséget teremt arra, hogy kilépjünk a hagyományos történetvezetés szabta keretekből. A halálról nyíltan tud beszélni a progresszív látványvilággal rendelkező darab. Időtlen, mégis újszerűen körbejárt témája a fiataloknak és az idősebbeknek egyaránt érdekes lehetett. Az ember esendősége, valamint a szerelemben való egylényegűsége jelent meg a színpadon. Bármikor történhet olyan esemény, amely hirtelen megváltoztatja világunkat. A végfőcím pedig kopogtatás nélkül toppan be.

Deszkalandozók: Lengyel Zsanett, Papp Gréta, Tölli Zsófia