Ugrás a fő tartalomhoz
Belépés csak a színház alkalmazottainak!
Próbatábla
A próbatábla megkintéséhez kattints ide . A heti munkarend megkintéséhez kattints ide . A színház belső működését szabályozó előírások megtekintéséhez kattints ide.
vissza

Kálmán Imre: Csárdáskirálynő

műsoron marad

csokonai_csardas_webplakat_800x1125pxv2Kálmán Imre Csárdáskirálynő című operettjét méltán említik minden idők legnépszerűbb és legtöbbet játszott operettjének.

Az operett-statisztikusok szerint nincs egyetlen perc, amikor a Föld valamelyik pontján – színházban, koncerten, filmen, tévében vagy rádióban – föl ne csendülne Kálmán Imre valamelyik népszerű melódiája… legtöbbször a Csárdáskirálynő egyik slágere.

Bécsben, az 1915-ös premier helyszínén 533 estén át játszották, majd végigsöpört a mű Európán: az I. világháború ellenére azonnal bemutatták Svédországban, Finnországban, Lengyelországban, Oroszországban, Olaszországban, majd Budapesten 1916. novemberében, s végül eljutott egy esztendővel később a New York-i Broadway-re is.

Ritka kivételként tartják róla, hogy akár zene nélkül is remek színdarab lenne, ugyanis egy nagyon izgalmas családi dráma bomlik ki az események során a néző előtt. Természetesen a végén, mint ahogy azt az operettek törvényei követelik, minden jóra fordul.

Ehhez jönnek még a valóban örökké népszerű melódiák, melyről a korabeli kritikusok így írtak: “Kálmán a Csárdáskirálynőben ötvözni tudta a bécsi keringőt és a magával ragadó, temperamentumos magyar zenét. A remek számok nemcsak a népszerűséget biztosítják, de igazi zenei élményt is nyújtanak”…

Az operett legnagyobb slágereit mindenki ismeri: „A lányok, a lányok, a lányok angyalok…”, „Jaj, cica, eszem azt a csöpp kis szád…”, „Álom, álom, édes álom…”, „Emlékszel még?”, „Te rongyos élet…”, „Az asszony összetör…”, „Húzzad csak kivilágos virradatig…” és természetesen „Hajmási Péter, Hajmási Pál”

Mondják, és joggal, az operett tradicionálisan magyar műfaj. Mondják, és azt is joggal, hogy sehol a világon nem adják elő olyan izgalmasan, temperamentumosan, játékosan, humorral és lírával telten az operetteket, mint nálunk. Ettől nehéz is a színpadra állítása. Rengeteg elvárásnak kell megfelelnie annak a színháznak, amelyik operett bemutatása mellett dönt. Különösen igaz ez a Csárdáskirálynő esetében.

Kapcsolódó írások

„Ösztönösen éreztem, ez az én utam” – Haja Zsolttal beszélgettünk

Első világháború nincs, új szereplő viszont lesz a debreceni operettben

Debrecenben is esőre áll a barométer a színházban

„Leszokni rólad, istenem milyen nehéz…” – Újra a Csokonai műsorán a Csárdáskirálynő

Lesz-e végül esküvő az Orpheumban?

Szerelmezz, ne háborúzz

 

Egyelőre ennek az előadásnak nincs kitűzött időpontja.

Photo Gallery

Próbafotók:

Előadásfotók:

Fotó: András Máthé

cast

Operett három felvonásban, két részben

Jenbach Béla és Leo Stein szövegét, valamint Gábor Andor fordítását felhasználva mai színpadra alkalmazta: Peller Károly

Conductor: Makláry László (2022. március 12.) / Somogyi-Tóth Dániel (2022. március 13.)

A 2022. márciusi előadások szereposztása ide kattintva érhető el.

 

Sylvia
Nánási Helga / Vörös Edit / Nagy Kíra (cover)

Edwin
Haja Zsolt / Hoffmann Richárd

Bóni
Rózsa László / Kádár Szabolcs

Stázi
Nagy Kíra / Bódi Barbara

Anhilte, Edwin édesanyja
Marianna Bódi

Leopold, Stázi édesapja
Zsolt Dánielfy Jászai-díjas

Terka, az Orfeum lányainak vezetője

Zsuzsa Oláh Jászai-díjas
Oszvald Marika Kossuth- és Jászai-díjas

Kerekes Feri, az Orfeum tulajdonosa
Tamás Nagy Garay

Rohnsdorf, Edwin titkára
Artúr Vranyecz

Kiss, vendég az Orfeumban
Tisza Lajos Máté

Nagy, vendég az Orfeumban
Piskóti András

Lili
Kis Eleonóra / Molnár Anna

Piri
Herczegfalvi Zsanett

Mici
Donkó Annamária

Főlakáj
Tibor Steuer

Táncosok
Gellén Lilla, Jeges Patrik, Kovács Nikolett, Pócsi Zsófia, Takács Petronella, Tóháti Szilvia Klaudia.

Közreműködik
a Kodály Filharmonikusok Debrecen, valamint a Csokonai Színház Énekkara

 

Set Designer
Debreczeni Borbála

Costume Designer
Mészáros Zsófia

Stage Manager
Horváth Ágnes

Prompter
Viktória Dihen

Director’s assistant
Homonna Nóra

Korrepetítor
Kozma Dávid

Karigazgató
Gyülvészi Péter

Choreographer
Szkáli Edina

 

Társrendező
Peller Károly

Director
Péter Gemza

 

First performance: 2019. november 08.

Az előadás időtartama: 3 óra egy szünettel.

 

Az előadás létrejöttét az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) támogatta.

ugrás a lap tetejére

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében.