Bemutató: 2024. április
Csokonai Teátrum
„Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Mindannyian nihilisták vagyunk” – jelentette ki minden idők egyik legnagyobb orosz írója, Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij a hazájában a 19. század utolsó harmadában végbemenő társadalmi folyamatokra reflektálva. Nihilista jelző alatt azonban nem a Nietzsche-féle metafizikai töltetű tagadást kell itt értenünk, hanem egy sajátosan orosz jelenséget, az „apák” nemzedékének hagyományait elvető „fiúk” kritikai vizsgálódáson alapuló forradalmi mozgalmát.
Például azét az „ötös fogatét”, amelynek ténykedését az egyik nagyregényében, az Ördögökben ábrázolta, és amelyből kiindulva a macedón rendező, Dejan Projkovski – a szerzőhöz hasonlóan – az emberi lélek titkát kutatja. Arra kíváncsi, hogy ahogyan az egyházi zene egy negyed hanggal meg tudja különböztetni az angyalit az ördögitől, vajon az emberben melyik húrt kell megpendíteni, hogy „angyalból” egyszercsak „ördöggé” váljék. Azt kutatja, hogy elvileg egy jó cél — a társadalom életének jobbítása — érdekében indított mozgalom résztvevői az őket vezérlő különböző eszmék félreértelmezése miatt hogyan válhatnak vérengző gyilkosokká, önmagukat és az eszméjüket is felfaló torzszülöttekké.
De hogy van-e ebből a tudatállapotból kiút, azaz, hogy újra lehet-e teremteni az embert, az emberben az angyalt, Projkovski egy szíven és lelken keresztül vezető utazás formájában tárja elénk a színpadon.
Rendező: Dejan Projkovski