Megszületett Debrecen első sétaszínházi darabja

A cikk eredeti megjelenési helye: dehir.hu

Két óra alatt több évtizedet járhatunk be Térey János nyomában, életének több helyszínét felkeresve.

„Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Egész életem küzdelem azért, hogy ne maradjon félbe minden.” – olvashatjuk a baljós sorokat Térey János Boldogh-ház, Kétmalom utca című memoárjában, amelyet valóban nem tudott befejezni, torzóban került az olvasók elé 2020-ban, tragikus hirtelenséggel bekövetkezett halála után egy évvel.

Megszületett Debrecen első sétaszínházi darabja

Fotók: Szilágyi Szilvia

Az 50. születésnapja alkalmából Debrecen városa egykori otthonának falán kihelyezett emléktáblával és egy új, a nevét viselő irodalmi rendezvénnyel, a Térey Könyvünnep elindításával tisztelgett nagysága előtt. Idén bár – egy szintén fiatalon elhunyt debreceni költő – Borbély Szilárd kerül a rendezvénysorozat középpontjába, egy rendhagyó produkció erejéig visszautalnak a névadóra.

A Csokonai Színház és a budapesti hosszúlépés.járunk? projekt közös munkájából megszületett Debrecen első sétaszínházi darabja, amely Térey debreceni életének fontosabb állomásait mutatja be a már említett poszthumusz emlékirat alapján. Ebből olvas fel részleteket a könyvünnepen a Csokonai Színház három színésze, Bakota Árpád, Kránicz Richárd és Mercs János a kapcsolódó kilenc állomáson.

Szentlászlófalva zegzugos, árnyas utcáin barangolhatnak, a Kút utca és az Árpád tér sarkától juthatnak el az érdeklődők legközelebb kedden, 15 óra 30-tól a Boldogh-házon át egészen a Debreceni Irodalom Házáig. Ahogyan a vasárnap délutáni főpróbán mi is végigjártuk a színészekkel és a sétaszínház rendezőjével, a Katona József Színház művészével, Pelsőczy Rékával az útvonalat.

Térey művében arra keresi a választ, ki is ő valójában, ehhez azonban elkerülhetetlen volt az alászállás, a kútba való leereszkedés, a családtörténet, a szociokulturális közeg, a várostörténet felkutatása. A sétaszínház rendezője leginkább utóbbira fókuszálva emelt ki szövegrészleteket a memoárból, a drámaibb epizódoktól, a mű kemény, lemeztelenítő soraitól némileg eloldódva. Egyszerre vagyunk várossétán és egy letűnt korban:

„Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Debrecen épületeinek jelentős hányada nem arról nevezetes, hogy létezik, hanem hogy valami másnak a helyén áll.” – jegyzi ugyanis Térey nem minden kritikai élt nélkülözve. Az irodalom segítségével, a személyesség hangján azonban mégis életre kelnek a „romok”, miközben közelebb jutunk az író legbelsőbb világához is.

A Csokonai Színház színészei játékosan adogatják egymásnak a mondatokat, egy pillanatig sem válnak Téreyvé (talán túl korai lenne megidézni alakját?). A regény keretes szerkezetét imitálva azonban a haláltól a halálig követhetjük őket, a lánytestvér elvesztésétől az anyát gyászoló író fiatal felnőtté válásának pillanatáig, közel két óra alatt kilenc helyszínt, mégis több évtizedet megtéve.

A meghirdetett sétaszínházi alkalmakra itt vásárolhatnak jegyet.