Megismerkedhetnek a hatalom természetével a debreceni középiskolások

Zártkörű bemutatón debütál a Théba című osztálytermi színházi nevelési előadás, és azután iskolákba látogat. A darabról Madák Zsuzsanna rendező-dramaturgot kérdeztük.

Forrás: dehir.hu

Madák Zsuzsanna
Madák Zsuzsanna

A Herkules után ismét egy görög mitológiai történet elevenedik meg a színpadon a Théba című előadással. A Csokonai Színház produkciójának szerepeiben Edelényi Vivient, Horváth Juliannát, Varga Nikolettet és Takács Dánielt láthatják a diákok. Az előadásról Madák Zsuzsanna rendező-dramaturggal beszélgettünk

Dehir: Szándékosan ebből a témakörből, irodalmi hagyományból merít?

Madák Zsuzsanna: A görög mitológia rengeteg izgalmas, jól feldolgozható történettel szolgál, amely történetek nagy téteket kínálnak, és a színházban nagyon hasznos nagy téteket színpadra állítani. Valójában a Théba koncepciója volt meg előbb, ugyanis ezt a darabot már korábban rendeztem a Harlekin Bábszínházban Antigoné címmel. De a Théba találóbb cím, hiszen az előadás nemcsak Antigoné tragédiáját meséli el, hanem a thébai mondakör több történetét is, amelyeket Szophoklész drámáiból, illetve Aiszkhülosz Heten Théba ellen című darabjából ismerünk. A thébai mondakörben való kutakodás során jött az ötlet, hogy izgalmas lenne egy másik mitológiai történettel is foglalkozni, így jutottam el Herkules alakjához.

Dehir: Milyen kérdéskör irányította e történetek felé?

Madák Zsuzsanna: Merőben más a két történet és a két előadás, de mind a kettőben nagy szerepet játszik a hatalom működése mint tartalmi fókusz. Az érdekelt, hogy hogyan működik a hatalom, hogyan vannak kiszolgáltatva a hatalomnak azok, akik nem gyakorolják, mit tehet az egyén, a közösség az igazságtalannak vélt törvényekkel szemben. Miközben legalább annyira izgalmas azt is vizsgálni, hogy a vezetőkre hogyan hat a hatalom, illetve hogyan vannak ők kiszolgáltatva a hatalom működésének. Milyen viszonyban van az egyénben a „vezető” és az ember? Milyen belső konfliktusokkal küzd egy-egy helyzet megoldásakor? Különbözőképpen jelenik meg ez a problematika a két előadásban.

Dehir: Kik a Théba pontos célközönsége? Van fogékonyságuk vajon a kamaszoknak a hatalom problémájára?

Madák Zsuzsanna: A célközönségünk a középiskolások, de tulajdonképpen már nyolcadikos osztályokba is vinném az előadást. Biztos vagyok benne, hogy érdekes lehet számukra a téma, hiszenők is lépten-nyomon találkoznak az előadásban megjelenő helyzetekkel.

Dehir: Hogyan képzeljük el az előadást vizuálisan, és mit jelent az, hogy osztálytermi színházi nevelési előadásnak készül?

Madák Zsuzsanna: Az előadást iskolákba utaztatjuk. Díszletünk nincs, az osztályterem bútoraiból alakítjuk ki a néző- illetve játékteret. Viszont viszünk barna csomagolópapírt. Sokat. A papírvilág megálmodója Mihály-Geresdi Zsófia. A színészek a diákok szeme láttára hajtogatják a papírokból a bábokat, jelmezeket. Számomra nagyon kedves ez a koncepció, hiszen papírdarabokat keltenek életre egy pillanat alatt a színészek, ráadásul ezek a papírdarabok folyamatosan új formát kapnak általuk: a Szfinx szárnyából hirtelen egy őr keletkezik, egy random thébai lakos papírmaradványa madárrá változik egy ponton, Oidipusz dagadt lábára pedig grafitiket pingálnak a diákok a thébai lakosok szerepében.

És igen, ez egy olyan előadás, amelyben a fiataloknak résztvevői szerepet kínálunk, tehát a klasszikus nézői szerepen kívül a történet résztvevőivé is válhatnak, érdemben reflektálhatnak a látottakra, illetve alakíthatják is a történetet. Nélkülük nem is tudjuk megvalósítani az előadást. Az interaktív részeket Bethlenfalvy Ádámmal és Cziboly Ádámmal közösen terveztük.

Dehir: A korábbi rendezéséhez képest mennyiben lesz más a debreceni előadás?

Madák Zsuzsanna: A mondás igaz: minden szereposztás egy új előadás. A csapat nagyszerű: kíváncsiak, tehetségesek, érzékenyek, kreatívak. Egészen máshogy közelítik meg a szerepeket, mint a harlekines csapat. Hozzáteszem, hogy a harlekines színészekről is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni, szerencsésnek mondhatom magam, hogy két igazán tehetséges színészgárdával tudtam dolgozni ezen a történeten. A csokonais csapattal újraértelmezünk minden mondatot, helyzetet. De nem csak a színészek vesznek részt a kreatív munkában, ebben a próbafolyamatban a teljes stáb részt vesz a közös gondolkodásban, nagyon szép ötletek, megoldások érkeztek az ügyelőtől, súgótól, rendezőasszisztenstől. A kellékes odaadó munkája nélkül egy lépést sem tudtunk volna előre haladni. Igazán inspiratív, termékeny hetek állnak mögöttünk.

Fotók: Máthé András