Istent a falra festeni – kritika

(forrás: http://www.toptipp.hu/szinhaz/videk.htm#istent) Fehér Elefánt, 2015. január 5.

Jó, hogy egyik legnagyobb írónk,   nevét csak kisbetűvel írták ki a színlapra: el-
lentétben Csaba Horváth Ódry-s rendezésével, ez az alkotás csak kiindulópontként hasz-
nálja   novellafűzért. A végtelen testi-lelki nyomorúság, az alkoholba fojtott ki-
látástalan vegetálás letaglózó képei helyett a végletes figurák, furcsa szituációk majdhogy-
nem abszurd életképét kapjuk. Tibor Mészáros leleményes dramaturgiával élteti eredeti
koncepcióját, a motívumokból, szövegekből önálló színpadi mű kel életre.
A z-emberek itt munkátlanok, segélyből élnek, Postás Tóni, a nagy beregszászi epizodista
Sőtér István hozza-viszi a szűkös járandóságot, melyet az adósságok fejében azonnal vissza
is pakol méretes táskájába. Péter Ondraschek játékterét a kocsmaajtó és a kártyaasztal
uralja, a naponta kétszer erre járó személy a hátfalra felfutó síneken döcög. Hiába szidja
felesége, Varga Klári, Kiss Gergely Máté Koczkás Oszi-ja folyton veszít, mégse nem hagy-
ja abba, átmeneti megoldásként görcsös haldoklásba menekül. Az absztinens, ám folyvást
ott lebzselő Sanyi pap, aki inkább Márton, néma fohászra készteti az eltompult társaságot.
Pedig itt fekszik az öreg Misi Bicskei István is, aki meg sehogy sem tud meghalni.
A kocsmárosék, Anna Ráckevei   Árpád Bakota tevékeny együttérzéssel zsebelik be az
összes pénzt, a szegény asszonyok petpalack- és kupakgyűjtésből pótolják a kosztpénzt.
Nagyszerűen megfogott atmoszféra, kínos!, de nagyokat nevetünk a sok szerencsétlenke-
désen, maradéktalanul érvényesül a jól rajzolt figurák viselkedéséből fakadó humor. Ret-
tenetes valóság tompul az együttérzés finom ködébe, a hátteret Dargó Gergő harmoni-
kája telíti sejtelmes fájdalommal, olyan sátántangós, de többrétűbb, mélyebb, kifejezőbb
annál az ismert dallamtöredékek és a lebegő effektusok míves ötvözésével.
Sárközi-Nagy Ilona narrátorként kommentál, úgy félnótás lány, hogy egyáltalán nem él
a szokásos külsőségekkel, a haldokló férjét ápoló Kacsúr Andrea megrázó monológjában
egyenesen az úristenhez fordul értetlen panaszával. Hajnalka Szakács tajtékos dühvel
támad örökké viccelődő párjára, pedig a megrögzötten kiabáló Béres szomszéd, a töké-
letesen kidolgozott, szélsőségei ellenére gondosan árnyalt, mesteri alakítással kirukkoló
Artúr Vranyecz csak azt szeretné, ha egyszer elmosolyodjon…
A meglepően érett írói munka mellett Tibor Mészáros kiválóan összefogott rendezéssel
is remekel. Szereposztása korrekt, együttese jól látható kedvvel vesz részt az alkotómun-
kában, pontos a ritmus, váratlan fordulatok élezik a feszültséget. Felbukkan a némaságá-
ban különös Aladár: amikor István Papp végre megszólal, egy szavára rablóbandává alakul
az italba tompult kompánia. Közben a nők Jolán, Klári Varga vezetésével kést ragadva
várják a meggyűlölt férfiakat. Nyomában a titkos rajongó Noémi Szalma Csendes Piros-
kájával, még a Hunor Pál adta pap is beáll a zsiványok közé, persze mindkét akció nevet-
ségbe fúl… Rendőrkézre kerül a banda, a sínpár a falon vízszintbe fordul, négyzethálója
a rabosítási fotók kockáivá alakul: fantasztikus ötlet!
Kata Szűcs a tinilány heves ábrándosságában, kétségbeesett csalódásában egyaránt kivá-
ló alakítást nyújt, távoli, boldogabb világok követeként botladozik a porban. Mindig nyer
a jobb sorsra gyűjtögető Szerémi Lajos, János Mercs nem is értheti, miért akar elmene-
külni tőle a gyengéd virágszál Mancika. Krajcsi Nikolette tehetetlenül tipeg-topog a fa-
tönkön, rebbenő hangon kérlel, végül szép ruhájában megadóan kifekszik a vasúti sínre.
Gyönyörűségesen idegen ebben a lepusztult közegben, mégis ide köti valami: az érzelmi
kiszolgáltatottság bénító hálója. Felejthetetlen, megkérdőjelezhetetlen színpadi létezés,
a logikátlan lélek megjelenítésének lenyűgöző szuggesztiója.
A Debreceni Csokonai Színház merész vállalása a legnagyobb elismerést érdemli, várat-
-lan ajándéka a 2014-es évnek… Eddig színészi bravúrjait csodáltuk, (l. Képzeletbeli ope-
rett!!!), – írói debütálásával, első rendezésével Tibor Mészáros most belépett a remény-
teli színpadi alkotók élcsapatába!