„Hálás vagyok a tapasztalatért, hogy a kőszínházi lét nem megkövesedettséget jelent Magyarországon”

Éry Franciskával, a Csokonai Színház rendhagyó Hamlet-előadásának rendezőjével beszélgettünk

 

30_hamlet_olvaso_20_07_03Londonban élsz és főként ott is rendezel, mit jelentett számodra az itthoni munka, milyen tapasztalataid voltak?

– Londonban nincs a színházaknak önálló társulata, nagyjából mindenki szabadúszó. Így egy ilyen hirtelen érkezett válsághelyzetben, mint a pandémia, sokkal nehezebben és kevésbé rugalmasan tudtak reagálni. Itthon nagyszerű dolog, hogy a legtöbb színháznak saját társulata van, hisz azonnal tud alkotni, összekapaszkodni. Az önálló társulat nagy kincse a magyar színházi kultúrának, ami nem csak rugalmassággal, de közösségi élménnyel is szolgál; személyes kapcsolat van a saját nézőközönségével.

– Ez volt az első rendezésed itthon?

– Régóta szerettem volna már itthon dolgozni. Anglia, Skócia, Wales és Németország után a Hamlet a debütálásom Magyarországon. Nem rendeztem még eddig az anyanyelvemen. Akadtak így kisebb nehézségek, inkább vicces helyzetek, például, hogy nem mindig ismertem a magyar színházi szakzsargont. Ennek ellenére úgy hiszem, a színészekkel nagyon összehangoltan tudtunk dolgozni így is, gyorsan kialakult a jó légkör, amire elengedhetetlen szükség volt egy ilyen különleges és nagyszabású projektben.
Nagyon szeretem a kísérleti műhelymunkát, szeretek a karakterekből indulni, és ebben nagyszerű partnerek voltak a Csokonai Színház színészei. A karaktermunkába, a helyzetgyakorlatokba vagy akár a zörejezésbe is rengeteg saját ötletet hoztak, ami az előadás részévé vált.
Fontos volt számomra az a nyitottság is, amit Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója felől tapasztalhattam. Az volt a kérése, hogy a pandémiás helyzethez igazodva rendezzek egy előadást, ami a távolságtartásra és a hangokra fókuszál, de minden mást rámbízott. Külföldön, ahol producerekkel és szabadúszó színészekkel kell folyamatosan egyeztetni, aligha kap olyan kérdést egy rendező egy színházigazgatótól, hogy: „Mit rendeznél szívesen?”. Ez a bizalom és bátorság kiemelkedően fontos volt ebben az első és második hullám közti időszakban. Nagyon hálás vagyok ezért Liptay Gabriellának, aki megérezte, hogy Péter nyitott lesz, és bemutatott neki.

Mennyire volt nyitott a társulat az előadás merőben újszerű megoldásaira?

Soha nem volt még ilyen helyzet. A világ leállt, Barcelona növényeknek zenélt, az Angliában dolgozó kollégáim Zoomon próbáltak, mi pedig elindultunk a Hamlettel. Hónapok óta először újból élőben próbáltunk, a színház költözésének kellős közepén, igen feszes tempóban, Shakespeare egyik legismertebb darabját – és ez mind nagyon sokat kívánt tőlünk. A Csokonai társulatában egy karakán, kreatív csapatot ismerhettem meg. A nézők kint, fejhallgatókon keresztül hallgatták a bent lévő színészeket – ez a társulat számára is új volt, nagyon precizen kellett dolgozni a technikával. Ez végig fenntartotta a távolságot néző és színész között, de a fülhallgató egyszersmind különös intimitást is teremtett köztük. Ezt az összekötő hangvilágot a zeneszerzőnek, Bocsárdi Magornak köszönhetjük, akivel azonnal megtaláltuk a közös hangot. Izgalmas volt látni, hogyan birkóznak meg a színészek azzal a kihívással, hogy ez a Hamlet nem nagyszínpadi játékot igényel, hanem majdnem filmszerű jelenlétet. Arról nem is beszélve, hogy a nézőtől majdnem végig elszeparáltan játszanak; a színész az előadás nagy részében csak saját magát látja egy üveg visszatükröződésében, szinte vakrepülésben játszik a tapsig. Ez nagy bátorságot igényel.
Hálás vagyok a Csokonai színészeinek és a kreatív csapatnak a merészségéért, nyitottságááért. Megtapasztalhattam, hogy a kőszínházi lét nem megkövesedettséget jelent, hanem kreatív, eleven társulatot.

 

Fotó: András Máthé