A temesvári Csiky Gergely Színház előadása.

Location: Main Stage
Date: 27 March 2014, Thursday, 16 and 19 hours

  www.jegymester.hu Ticket prices: 2500 Ft

The auditorium has a capacity of: 75 people

Synopsis

Plakat1After the publication of his latest book, Langermann is asked to write a play. His father’s death, the agitation of the burial preparations, the hidden conflicts of a family that has lost its balance, the stifling atmosphere of the society – all these are not exactly beneficial for the necessary peace required in order to create. The task taken becomes more and more difficult, taking unreal, fatal proportions.

 

Video gallery

Photo Gallery

Fotó: Nagy András

Public

BÉKEIDŐ – DE NEM MOST
VARGA ANIKÓ
2013 február 11
Hajdu Szabolcs temesvári rendezése önreflexív történetre épül. Az előadás főszereplője Langermann Sándor (Szabó Domokos) egykötetes író, akinek nemrég halt meg az apja, és aki arra kap felkérést, hogy írjon egy színdarabot két színésznőre. Nem halad a munkával, alkotói válságba kerül, a gyászból és a családi-párkapcsolati bonyadalmakból fakadó levertség egyre mélyebb depresszióba, majd betegségbe sodorja, s ebbe végül belehal. Az előadás témája önmagában nem újdonság – végtelen az alkotás helyzetéről és állapotairól szóló alkotások száma -, s ha van tétje, akkor az arról szól, hogy a színházi nyelv, amelyen keresztül elénk tárul a történet, képes-e olyan világot konstruálni, amely új perspektívába helyezi az erről való tudásunkat. (…)
Néha gazdag installációként, mégis tárgyias pőreségében látjuk a színpadot, máskor szürreális belső térként, a szeméttel telihordott elme, a limlommal dekorált képzelet kivetüléseként – s ennek megfelelően a játéktérben megjelenő alakok hol egy „külső” történet „valós” szereplőiként, hol az alkotói válsággal küzdő író képzeletének szüleményeiként értelmeződnek, akiknek bőrét oly könnyű vásárra vinni.
Ez a viszony persze nem vagylagos. Hiszen Hajdu a folytonos és visszafogott regiszterváltásokkal, illetve azok egyidejűségével pont azt a hierarchiát teszi ingataggá, amit a „valóság” és „fantázia” viszonyában szoktunk működtetni. Nem a különböző fikciószintekre osztott történet van, hanem a valóság észlelésének játékosan performált problémája. (…)
Mindettől függetlenül a Békeidő izgalmas színházi kísérlet, a tekintetben is, hogy olyan színházi elgondoláshoz (is) közelíti a temesvári színészeket, amely az erdélyi színházi hagyománytól idegen: a civilebb, esztétikailag nem annyira megtisztított, akciószerű játékhoz.
Forrás: Játéktér
***
Off Broadway
Bálint Kovács
2013 március 27
Az előadás nemcsak fix drámaszövegre, de konkrét cselekményre sem épít.
(…) A Hajdu Szabolcs által írt, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház társulatának improvizációi alapján formálódott – és előadásról előadásra tovább változó – darab legalább ugyanannyira önreflexív alkotás, mint az Off Hollywood. És nem csak a hasonló téma miatt; Hajdu mintha saját pályájának egyfajta összegzésére törekedne. Az előadás két fontos szereplője, Török-Illyés Orsolya és Szabó Domokos az Off Hollywoodban (meg a korábbi Tamara című filmben) is főszerepet játszott, s megjelennek a színpadon olyan, korábbról ismerős motívumok is, mint a Tamara jellegzetes halandzsabeszéde. Sőt, a Békeidőben maga Hajdu is a színpadon van: skatulyából kihúzott, divatos ruháin még ott lógó árcédulával többnyire oldalról figyeli az eseményeket. Amelyek egyébként részben-egészben mintha az alkotó főszereplő (Szabó Domokos) agyában játszódnának: a szereplők úgy „halnak meg”, majd kelnek fel újra, miközben az arra járó rendőr épp körülrajzolná őket krétával, ahogy az író agyában formálódik, születik meg és vétetik el az új figura gondolata; s a lakásként szolgáló tér (Iuliana Vîlsan munkája) is mintha ötlettemetőként szolgálna a sarokba félredobott, elvetélt gondolatokkal, meg az asztal aljából kinövő kitömött borzzal. (…)
Az előbb-utóbb mindig groteszkbe forduló jeleneteknek nemcsak a humora jó, de a legelvetemültebb részeket is teljes komolysággal és mély átéléssel játszó színészek is sokat tesznek azért, hogy mindig izgalmasak legyenek. Lőrincz Rita és Tar Mónika színészkettőse (nekik írja a darabot az író) megtalálja azt a vékony sávot, amelyben civakodásuk egyszerre életszerű is és abszurd is. Borbély B. Emília orvosként épp komolyságával, mélyben gyökerező bánatával teremti meg paradox módon a szituációk komikumát – hiszen közben például egy fotelről készült röntgenképet tart a kezében. Bandi András Zsolt több szerepben is egy-egy erős színből festi meg figuráinak karikaturisztikus portréját, míg Török-Illyés Orsolya figurája légies visszavonultsága és csendes kiismerhetetlensége révén válik érdekessé – egyedül csak Szabó Domokos főszereplője marad túlontúl egyszínű.
De hiába menetel az előadás hosszan látszólag egy csúcspont felé, az út még a cél előtt véget ér. Sem a forma nem hoz létre olyan erős víziót, amely egymagában is elvinné az előadást, sem a cselekmény nem ad katarzist, és az izgalmas díszlet vagy az extravagáns kellékek – mint az Eldzsí nevű, egy LG mosógép dobozában álló kitömött farkas – sem válnak szimbólumokká, nem építenek fel egy láthatatlan, de érzékelhető sorok közti világot. Mintha az előadás túl pontosan követte volna az író történetét. Az íróét, aki meghalt, mielőtt kielégítően befejezhette volna a nagy művét.
Forrás: Szinház.net

deszka logo rgb png-02_web

cast

Vice Mayor / head of the sect
Attila Balázs

Undertaker / policeman
András Zsolt Bandi

Langermann’s family doctor
Emília Borbély B.

Moderator
Szabolcs Hajdu

Langermann’s father and friend
Attila Kiss

Actress / reporter
Rita Lőrincz

Langermann’s girlfriend
Etelka Magyari

Langermann Sándor, writer
Domokos Szabó

Actress / politician
Mónika Tar

Langermann’s mother
Noémi Tasnádi-Sáhy

Langermann’s sister
Orsolya Török-Illyés

Also: readers, sectarians, the mob, beggars, tumors, thoughts, crows,badgers, a wolf and an easy-chair.

 

directing and script:
Szabolcs Hajdu

Set and Costume Designer:
Iuliana Vîlsan

Light-design:
András Nagy

Director's assistant:
Zoltán Gálovits

Stage Manager:
Éva Kertész

Prompter:
Marika Czumbil

Lights:
Zoltán Gidó

Sound:
Csaba Baschant

Music from the performance: Primitive (1942) Root of a Unfocus (1944), Prelude for Meditation(1944) , In the Name of the Holocaust, Pt. 1 (1942) by John Vage, All I Want by Joni Mitchell transcribed by the cast, as well as the poem Tamed beasts by Szabolcs Hajdu.

Opening date: March 26th 2013
First Performance: March 27th 2013

Loading Map....
Date / Time LOCATION GENRE

2014/03/27 Thursday


16:00


Csokonai Teátrum, Nagyszínpad, Debrecen

Hajdu Szabolcs: Békeidő