Információk a Csokonai Fórum megközelíthetőségéről autósoknak,...
Fészek, mint egy védett, otthonos hely, ahol mindamellett, hogy biztonságban érezzük magunkat, rengeteg új dolgot is tanulunk.
A 2019/2020-as évadban a Fészek program keretén belül a Para című ifjúsági előadáshoz szerveztünk csoportot, ahol a résztvevőkkel együtt öt héten keresztül gondolkodtunk az előadás által felvetett témákon.
A zömében 5-6. évfolyamos fiatalok 4 különböző iskolából érkeztek.
A Para előadás az iskola küzdelmes világát tematizálja.
Mire vagyunk hajlandóak azért, hogy befogadjon minket egy iskolai közösség? Hol a határ? Mit vállalunk be, hogy ne legyünk kirekesztve? Mennyire határozzák meg tetteinket a kategóriák, amelyekbe mások sorolnak bennünket? Mitől függ, hogy egy diák vagy egy tanár hogyan érzi magát az iskolában? Mit tehet egy tanár, egy szülő, egy diák, hogy az iskola egy jobb hely legyen? Mire készít fel bennünket az iskola? – Ezekről a kérdésekről gondolkodtak az előadás alkotói, és ezekről a problémafelvetésekről gondolkodtunk együtt a csoport résztvevőivel.
A dráma szerzője Romankovics Edit, aki számos alkalommal írt és rendezett fiatalok és gyerekek számára. Az előadást Bethlenfalvy Ádám rendezte, akivel évek óta dolgozunk közösen a CSIP-ben színházi nevelési szakemberként és rendezőként.
A program első alkalmán a témát vezettük be. Három kiscsoportban három fiktív iskolai banda hétköznapjairól játszottunk. Kitaláltuk a banda nevét, gondolkodtunk arról, hogy milyen cselekedeteik miatt nevezik mások őket bandának. Gondolkodtunk arról, hogy milyen csínyt követtek el legutóbb, illetve annak a következményeit vizsgáltuk. Ehhez az alkalomhoz Lipták Ildikó drámaóráját adaptáltuk a témánkhoz. A foglalkozás végén kértük, hogy a következő alkalomra gyűjtsenek iskola szupertörténeteket, illetve iskola „rémtörténeteket”, amelyben valamilyen csínytevés történt.
Második alkalommal a fiatalok gyűjtéseiből dolgoztunk. Három csoportban dramatizáltunk egy-egy iskolai „rémtörténetet”. Megvizsgáltuk több nézőpontból magát a cselekedetet, annak előzményét és következményét.
A harmadik alkalmon egy olvasópróba-demón vettek részt a fiatalok, amelyen megismerkedtek az előadás előkészítési folyamatával, a díszlet- és a jelmeztervekkel, lehetőségük volt az előadás jelzésdíszletében a történet bizonyos helyszíneit megalkotni, illetve egy jelenetet a rendezővel közösen elemeztek, majd a színészekkel együtt rendezhették is.
A negyedik alkalomra azt kértük tőlük, hogy gyűjtsenek régi iskolai történeteket, illetve fotókat régi iskolákról, osztálytermekről. Ezenkívül még kértük, hogy gyűjtsenek fotókat külföldi, más kultúrák iskoláiról is. A fotókból, történetekből kiindulva azon gondolkodtunk, hogy milyen is lenne az ideális iskola, milyen az ideális tanár, milyen az ideális tanterv.
Az ötödik alkalommal megnéztük a Para előadást, majd egy beszélgetéssel zártuk a programot.
Csoportvezetők
Gemza Melinda, Varga Nikolett és Madák Zsuzsanna
Résztvevő iskolák
Szent Efrém Görögkatolikus Általános Iskola
Bólyai János Általános Iskola
Napraforgó Waldorf Általános Iskola
A program 2020. január 9. és február 6. között valósult meg.