A debreceni Csokonai Nemzeti Színház előadása.

Location: “Víg Kamara” Theatre

Date: 2014. March 26, Wednesday, 16 hours

  www.jegymester.hu   Ticket prices: 700 Ft, 1300 Ft, 1900 Ft, 2500 Ft

Synopsis

Elso_szerelem_plakát_kicsiFirst Love is one of the first short stories written by Beckett in French, which has not been adapted yet to the stage in Hungary. This short story, which is cynical and humorous at the same time, guides us into the inner world of a man who is bothered by everything, who is timid, egoist and, since the death of his father, lives his life as a tramp.

  First Love  

But one day he gets to know the meaning of the word „love”: as he is sitting alone on a bench, a woman appears and asks for permission to sit down. Even against his will he starts to bind to the woman and next to her he regains the freedom of his thoughts.

Az előadás magyar nyelven, angol felirattal látható.

70 minutes without interval

Becketti hétköznapok

Samuel Beckett (Fotó: John Haynes, 1973.)
Samuel Beckett (Fotó: John Haynes, 1973.)

Samuel Beckett 1906. április 13-án, egy pénteki napon született Foxrockban, Dublin külvárosában. Írországban akkoriban az volt a szokás, hogy minden újszülött esetében vártak egy hónapot, hogy kiderüljön, életképes a gyerek vagy sem. Ha kibírta az egy hónapot, akkor kisebb-nagyobb késéssel születési igazolványt is kiállítottak a számára. Beckett igazolványában a június 14-ét jelölték meg születési dátumként, az Irish Times nevű újság Születések és elhalálozások című oszlopában pedig az április 16-át. De Beckett pontosan emlékszik, hogy gyerekkorában is mindig április 13-án ünnepelték a születésnapját.

Beckett egyike volt a huszadik századi irodalom és színház legnagyobb hírességeinek. Az 1969-ben odaítélt Nobel-díj végérvényesen rányomta életére a hírnév néha elviselhetetlennek tűnő bélyegét. Nem szeretett a figyelem középpontjában lenni. Nem szívesen adott interjút sem, mert irtózott az önreklám bármilyen formájától. Néha kénytelen volt trükköket kitalálni, amelyek megszabadították az újságírók zaklatásaitól. A hetvenes-nyolcvanas években például naponta csupán egy órán át, délelőtt 11 és 12 között volt hajlandó felvenni a telefont.

Akik nem ismerték jól őt, furcsa, talányos alaknak tekintették, és alaptalan mítoszokkal táplálták soha nem lankadó kíváncsiságukat. Egyik ma is élő mítosz szerint Beckett barátságtalan, zárkózott, mélabús ember volt, és ezért élete végéig remeteként élt. Valóban szerette a csendet és a magányt, de párizsi hétköznapjait rendkívül intenzív társasági élet jellemezte. Több száz ismerőse volt: írók, festők, rendezők, zenészek, akikkel rendszeresen levelezett. Naponta több órán át a levelek írásával foglalatoskodott, az estéket pedig a barátai társaságában töltötte kávézókban, éttermekben.

James Knowlson, Beckett közeli barátja és az író hivatalos életrajzának szerzője szerint „lenyűgöző élmény és roppant szórakoztató volt egy egész estét Beckett társaságában tölteni. Néha éppen a beszélgetés hétköznapisága miatt.” Saját magánéletét féltette a nyilvánosságtól, mások magánügyei viszont nagyon érdekelték. Mindig örült a jó pletykáknak és élvezettel hallgatta őket. Az esti beszélgetések gyakori témája volt a sport is. Beckett, maga is sportember lévén, szenvedélyesen érdeklődött az ökölvívás, a rögbi, a krikett és a golf iránt. Az újságokban mindig a sporteredményeket nézte meg legelőször. Rajongását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy szombat délutánonként sosem írt, nem olvasott, nem találkozott senkivel, mert ekkor csak a rádió és a televízió sporthíreit volt hajlandó hallgatni.

A könnyed esti beszélgetések olykor azonban maguk mögött hagyták a pletykát és a sportot, és sokkal személyesebb gondolatokig, az íráshoz, a színházi munkához kapcsolódó élményekig is eljutottak. Beckett nem szeretett beszélni a darabjairól, a rendezéseiről, nagyon közeli barátainak néha mégis megnyílt. Amikor saját munkájáról mesélt, gondolatai nagyon gyakran a zene körül forogtak. Rajongott Schubert, Beethoven és Haydn zenéjéért. Ő maga is sok zongoraművet el tudott játszani, többek között Chopin, Mozart és Bartók számos darabját. Zene iránti szeretete írói és rendezői munkásságára is hatással volt.

James Knowlson egyik esszéjében megemlíti, hogy „amikor Beckett saját darabjait kezdte rendezni, mindenekelőtt egy egységes, zeneileg szerveződő, költői forma kialakítására törekedett.” Minden előadása esetében részletes rendezői „partitúrát” készített. Nagyon pontosan kidolgozta, hogy a szavak, a hangok, a mozgások és a gesztusok hogyan kövessék egymást. Olyan ritmikus mintákba szervezte az előadás minden elemét, amelyek végül egy összetett zenei-koreografikus hálózatot alkottak. És így olyan darabok és előadások születhettek, amelyek egy újabb tévhittel ellentétben, nem érthetetlen és száraz gondolatokat sorakoztatnak fel, hanem úgy késztetik elmélkedésre az embert, hogy közben megszólítják a lelkét is.

Imola Márton
dramaturg

deszka logo rgb png-02_web

cast

Cast
Tibor Mészáros

 

Set and Costume Designer
Péter Gemza
First premiere: february 7 2014

Az előadás a Samuel Beckett örököseinek engedélyével, a SADC és a Hofra Kft. közvetítésével jött létre.

Photo Gallery

Előadásfotók:

Próbafotók:

Fotó: András Máthé

 

Loading Map....
Date / Time LOCATION GENRE

2014/03/26 Wednesday


16:00


“Víg Kamara” Theatre, Debrecen

 Samuel Beckett: Első szerelem