Egy kézen meg sem lehet számolni, hány darabban játszik a debreceni színész

(Forrás: http://dehir.hu/) 2018. 10. 13.

Debrecen – Erős kezdéssel indult az évad Mészáros Tibor számára, akit inas, gróf és tanár szerepében is láthatunk ebben a szezonban. Interjú.

Erős kezdéssel indult az évad Mészáros Tibor számára. A Júlia kisasszony férfi főszereplőjeként, Jeles András rendezésében egy sokszínű, nehezen megítélhető figura bőrébe bújt, hogy elgondolkoztasson bennünket, mit is gondolunk szerelemről, vágyról, férfi és nő pozícióharcairól egy rangon aluli kapcsolatban. A figura megformálásáról, a rendezőkkel való közös munkáról, az évad további kihívásairól beszélgettünk az ismert színésszel.

meszaros3
A Júlia kisasszonyban Hajdu Imeldával (Fotók: Máthé András)

Dehir.hu: Az idei évadban, egy kézen nem lehet megszámolni, hány darabban is játszik: a Júlia kisasszonyban Jan szerepébe bújik, az Augusztus Oklahomában című darabban Billt formálja meg, a Lear királyban Kent grófjaként lép majd színpadra, a Három nővérben pedig újra láthatjuk Kuliginként. Van ezek közül kedvenc, vagy leginkább testhez álló szerepe?

Mészáros Tibor: Nem vagyok szerepálmodó típus, nincsenek szerepálmaim. Az én tapasztalatom az, hogy nagyon fontos, kivel dolgozik az ember, milyen rendezővel, színésztársakkal, milyen stílusú produkcióban. Ha nem találod meg az összhangot a rendezővel, az előadással vagy a stílussal, hiába kaptad meg álmaid szerepét, az öröm helyett akár inkább hiányérzeted is támadhat, hogy ez lehetett volna a „nagy beteljesülés”, és mégsem lett az. Az idei évadnak azért örülök, mert nagyon színes lesz. A rendezők, akikkel dolgozom és dolgozni fogok (és maguk a darabok is egyébként) eléggé különbözőek, másrészt remek emberek és szakemberek is.

Dehir.hu: A Júlia kisasszony Janjaként kezdi az évadot. Mit jelent számára ez a darab?

Mészáros Tibor: A rendezőnek, Jeles Andrásnak nagyon erős látásmódja van a darabbal kapcsolatban, nagyon erős átdolgozást hozott magával. A darab szövege, amivel a szövegkönyvet megkapva szembesül először az ember, csak egy réteg, a felszíni rétege egy történetnek és a benne mozgó figuráknak. Jeles András lelki részről is és a darab képi világát alakítva is mélyre fúr ez alá a felszín alá. Ezt a munkát tőlünk, színészektől is elvárja, és ez igazán lelkesítő kihívás. A darab mindössze háromszereplős, a karakterek pedig nem statikusak – ez mind emeli a tétet.

meszaros4
Júlia kisasszony: Móga Piroskával

Dehir.hu: Jan figurája talán a leginkább kiismerhetetlen, hullámzó ebben a darabban. Élvezi a megformálását?

Mészáros Tibor: Az én feladatom, hogy Jannak ezt a változékonyságát, még inkább kiemeljem, minél több színt vigyek bele, sajtoljak ki magamból.

Dehir.hu: Jan változékonysága nem éppen előnyös emberi tulajdonság. Milyen érzés negatív figurát játszani?

Mészáros Tibor: Ahogy mondani szokták, a színész akkor játszik jól, ha a figurájának igaza van. Színész számára nincs olyan, hogy „rossz figura”, az a dolga, hogy annak a figurának a saját igazságát megkeresse, amit majd kontextusba ágyazva, párbeszédekben, mozgásban, mimikában is ki kell fejeznie. A néző dolga, hogy a figurát megítélje.

Dehir.hu: Hogy zajlik ez a belső munka?

Mészáros Tibor: Ez mindig rendezőfüggő. Nagyon érdekes példája volt ennek a Színházak Éjszakája egyik programja is, amikor az érdeklődők beülhettek egy nyilvános Júlia kisasszony-próbára, és láthatták, hogyan dolgozik Jeles András rendezőként, s hogyan válik élővé egy szöveg a színészek által, mekkora jelentésváltáson eshet át egy mondat egyetlen hangsúlyáthelyezéstől.

Ha a szöveg szintjén már kidolgoztuk a figurát, utána jön a külalakon való munka, egy figurához alakított képi világ megteremtése.

Nagyon izgalmas és változatos ezek összeillesztése. Azzal együtt, hogy a rendezőnek nagyon határozott elképzelése van a darabról, szabad kezet is ad nekünk, el is várja tőlünk, hogy belőlünk alakuljon a karakter, hogy engedjük át magunkon a figurát. A végcél, hogy a figura mélyen átgondolt és a maga igazságával igazolható alakként jelenjen meg a színpadon.

meszaros

Dehir.hu: Klasszikus darabban statikusabb figurát, mint például a Lear királyban Kent grófját kényelmesebb, kevesebb erőfeszítést igényel játszani?

Mészáros Tibor: A Lear király egy nagyon sok szereplős darab. Ott más jelenti a kihívást: igaz, hogy egy-egy figura karakterében nincs annyi váltás, mint például a Júlia kisasszony karaktereiben, de több ember játékához kell kötődni, ez több odafigyelést igényel.

Dehir.hu: S mi a helyzet az Augusztus Oklahomában című darabbal, ami megint csak másféle feladatot jelenthet majd?

Mészáros Tibor: Ez egy klasszikustól eltérő hangvételű előadás, fekete komédia, aminek a világát és vonalvezetését a rendező, Keszég László nagyon jól ismeri. Nagyon várom a próbákat, mert ővele 16 éve dolgoztam utoljára, egyetemi felvételi előtt álló fiatalként, ami nagyszerű élmény volt. Azóta bizonyára mindketten sokat változtunk, izgalmas lesz újra együtt próbálni vele.

Dehir.hu: Tavasszal pedig jön A bűn paradoxonai, avagy az Apokalipszis magányos lovasai ősbemutatója.

Mészáros Tibor: Ez az előadás is egy izgalmas újratalálkozás lesz a számomra, a rendezővel, Vlad Troickijjel itt Debrecenben találkoztam, a Revizort csináltuk együtt, abban játszottam főszerepet, és díjakat is kaptunk. Maga a próbafolyamat is nagyon izgalmas volt, Troickij sok improvizációval dolgozott, ami nagyon megmozgatta az embert. Kíváncsian és izgatottan várom újra a vele való közös munkát.

A cikk folytatását itt olvashatja.