Visszatekintve az elmúlt évre összegyűjtöttük 2018 tíz legemlékezetesebb eseményét és emlékét. Íme színházunk top 10-es emléklistája 2018-ból!
1.
Ahol tavaly Kubik Anna a legjobb színésznő lett, ott idén Szabó K. István a legjobb rendezésnek járó díját kapta meg Örkény klasszikusa, a Macskajáték színreviteléért. A brassói 29. Nemzetközi Kortárs Drámafesztiválon, a térség egyik legrangosabb színházi eseményének versenyprogramjában második éve jelen van a Csokonai Színház. Idén olyan színházak társaságában léptünk fel, mint az athéni Nemzeti Színház, a grúz Dráma Színház, a Kisinyovi Nemzeti Színház, a neves Bukaresti Odeon és a Comédia.
Szabó K. István így fogalmazott a díj átvétele után: „Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Ez egy olyan előadás, amely az öröm jegyében született, s nem csak Örkény csodálatos kisregénye életigenlésének köszönhetően, de annak a társulatnak is, mely egy újjáépülési folyamat közepette komoly elhivatottsággal vall az értékteremtésről.”
2.
Vastaps fogadta Erkel Bánk Bánját Szatmárnémetiben. Az opera koncertváltozatát több ezer néző előtt mutatta be a Csokonai Színház és a Szatmárnémeti Dinu Lipatti Filharmónia a 17. Partiumi Magyar Napokon. A zeneművet Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója állította színpadra. Szatmárnémetiben ezzel az előadással csendült fel először a Bánk bán.
3.
Három díjat hoztunk haza a POSZT-ról
Szakács Hajnalkát, Kozma Andrást és a Csokonai Színház csapatteljesítményét is díjazták a pécsi színházi találkozón. A Három nővér Irináját alakító Szakács Hajnalka lett a legjobb harminc év alatti női színész. Kozma Andrást, aki a debreceni színház kérésére újrafordította a Csehov-darabot, a legjobb dramaturgnak választották, míg a legjobb színpadi mozgásért és térhasználatért adományozott díjat a társulat kapta.
4.
Magyarország Kiváló Művésze elismerésben részesült Ráckevei Anna, aki 2006-ban szerződött a debreceni Csokonai Színházba, majd 2013 és 2018 között igazgatóként vezetett. Jelenleg a művészeti tanács és a társulat tagja.
Intelligens, drámai erejű színpadi játékát legutóbb Visky András Júlia − Párbeszéd a szerelemről című, önéletrajzi ihletésű monodrámájában, Örkény Macskajátékának főszerepében és Tracy Letts Augusztus Oklahomában című fekete komédiájában csodálhatta meg a közönség.
5.
Óriási sikert aratott a január végén bemutatott Norma. Nemcsak a közönség imádta, hanem a kritika is. Vincenzo Bellini bel canto operája egyrészt hangi teljesítményekre koncentráló bravúropera, másrészt a nagy zenedrámákat megelőlegező sorstragédia, az örök emberi érzések hiteles, őszinte művészi lenyomata. A címszerep a szoprán szerepek között az egyik legnehezebb és legsokoldalúbb feladat, de Kolonits Klára elvarázsolta a közönséget. Nadin Duffaut érzékeny és mélyen értő olvasatban rendezte meg ezt a minden pillanatban váratlan fordulatokat vevő operát.
6.
Sík Ferenc-díjat kapott a Csokonai Színház társulata. Büszkék vagyunk rá, hisz nincs évadunk kortárs dráma nélkül, és nincs évad a kortárs dráma ügyét szolgáló DESZKA Fesztivál nélkül sem. A Sík Ferenc-díjat évente egyszer ítéli oda a Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlése olyan rendező vagy társulat részére, aki vagy amely sokat tett a magyar drámák megszületéséért, színpadra állításáért.
Az elismerést odaítélő bizottság indoklása szerint a Csokonai Színház évtizedek óta kipróbált és megbízható műhelye a kortárs magyar drámajátszásnak. A bizottság kiemelte azt is, hogy a hagyományt töretlenül ápolva a Csokonai Színház inspirálója is a magyar ősbemutatók megszületésének.
7.
Fesztiválról fesztiválra
Szeretjük a DESZKA kezdete előtti nézői várakozást, a kíváncsiságot, az érdeklődést, hogy mikor kezdődik a kortárs drámák jól ismert seregszemléje, milyen programmal, s hogy lehet minél hamarabb lecsapni a jegyekre. Az évről évre jó visszajelzéseket kapó DESZKA mellé kezd felzárkózni a MagdaFeszt is. Az első lépéseket már megtette, s bízunk benne, hogy anyagilag is megerősödve még színesebb eseményekkel, előadásokkal tudja majd fogadni a fesztiválozókat.
Építjük nemzetközi kapcsolatainkat is. A TRANSZ/MISSZIÓK Fesztivál a Csokonai Színház és öt, különböző országból való partnerének: a rzeszów-i Wanda Siemaszkowa Színház, a Kassai Állami Színház, az osztravai Moráviai-Sziléziai Nemzeti Színház, a Lviv-i Maria Zankovetska Színház, a trakaii Királyi Színház és a Łańcuti Kastélymúzeum közös kezdeményezése.
Idén a Gemza Péter rendezte Acis és Galatea című operával, a Naszlady Éva rendezte Szabó Magda-adaptációval, Az ajtóval valamint a Júlia – Párbeszéd a szerelemről című előadással vendégszerepeltünk Lengyelországban. A fesztiválokat minden évben más-más partnerintézmény szervezi majd, így a projekt résztvevői egymást követően a fesztivál vendéglátói lesznek.
2018-ban két előadással mentünk a TranzitFesztre: elvittük Szatmárnémetibe Dosztojevszkij Idiótáját Sardar Tagirovsky rendezésében, és a fesztiválhoz kapcsolódó Visky Ferenc emlékév alkalmából fia, Visky András önéletrajzi ihletésű monodrámáját, a Júlia – párbeszéd a szerelemről-t Ráckevei Anna szereplésével.
8.
Új erőre kapott a Csokonai Ifjúsági Program
Bővüljön a program és bővüljön a csapat! – ezek voltak a Csokonai Ifjúsági Program vezetőjének, Gemza Melindának a közeljövőre vonatkozó legfontosabb tervei. A tervek valóra váltak: egyrészt hozzánk szerződött Madák Zsuzsa, másrészt mert jóval szélesebb körű lett a CSIP kínálata. A színházi nevelési szakembert eddig a tantermi előadások rendezőjeként ismerhették meg a fiatalok, társulati tagként pedig nemrég színpadra vitte Az ifjú Mátyás című ifjúsági darabot, melyhez feldolgozó óra is készült. De nem csak ezt a produkciót gondolhatják tovább szakemberek, színészek vezetésével a színházba járó diákok, hanem a kortárs verseknek teret adó Szívlapátot valamint az Oszkár és Rózsa Mamit is. Októberben megkezdte munkáját a Fészek, a Csokonai Ifjúsági Program alkotócsoportja is. A Csokonai Színház nevelési szakemberei a színházról való közös gondolkodásra, a színházban folyó alkotómunka megismerésére invitálták a középiskolásokat. A Fészek tehát nem színjátszó csoport, hanem egy kreatív műhely, ahol a fiatalok együtt gondolkodhatnak a művészetről, a színjátszásról. A színház, mint helyszín lehetővé teszi, hogy a résztvevők megismerkedhessenek a színházi alkotófolyamattal és a színházi háttérszakmákkal is. Végig követhetik egy előadás elkészültét a szövegkönyv megírásától a színpadra került alkotásig. Megismerkedhetnek a díszlet-és jelmeztervező munkájával, a szöveg mélyére áshatnak a dramaturggal, megfigyelhetik a súgó vagy az ügyelő munkáját, de akár rendhagyó olvasópróbán kérdezhetik a rendezőt az évad előadásairól. Varga Nikolett színházi nevelési szakember is erősíti a CSIP csapatát.
9.
A Színházak Éjszakája debreceni programjai ismét arról győzték meg minket, hogy a játék iránti vágy, a játéban való elmerülés mennyire fontos sajátosságunk. A debreceni színház harmadik alkalommal nyitotta meg kapuit, s mára nagyon hamar megtelnek a regisztrációhoz kötött programok. Fiatalok, idősek önfeledten követik a koreográfusok mozdulatait, megunhatatlannak tűnnek a nyílt próbák és a kulisszajárások, sőt ma már arra is rá tudjuk venni a résztvevőket, hogy vegyék át a színészek szerepeit, vagy kérdezzenek tőlük. Mintha barátibb lenne a viszonyunk. Mindig jó látnunk a folyosókon hömpölygő, programhelyszíneket kereső tömeget. Jó látnunk, miféle misztikum, kíváncsiság övezi a munkánkat.
10.
Azért hagytuk a végére, mert időben, s ennél fogva talán lélekben is ez áll hozzánk a legközelebb: az Augusztus Oklahomában elképesztő pozitív fogadtatása. Pedig féltünk kicsit attól, hogyan fogadja majd a debreceni közönség Tracy Letts drámájának fekete humorát, szabadszájúságát, de ez a közönség finom rezonanciával fogja Keszég László rendező utalásait, a színészek minden gesztusát, mozdulatát. Mi színháziak olykor munka közben belopakodunk, hogy töltekezzünk a nézők reakcióiból. Majd nézzék meg, hogyan rebegteti a szempilláit Ráckevei Anna (aki csodálatosan játssza Violet szerepét), amikor arról beszél, hogyan kell elcsábítani egy férfit!
Azon vagyunk, hogy elkészíthessük a Csokonai TOP 10 2019-et is, ami azt bizonyítaná, hogy Önök továbbra is szívesen látogatnak hozzánk.