Az idióta bekerült a POSZT versenyprogramjába

A Csokonai Színház Idióta című előadása is bekerült a 2019. június 6. és 15. között megrendezendő POSZT idei versenyprogramjába. A 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó szervezői ma tették nyilvánossá a tizennégy meghívott előadás listáját.

webplakat_2018_Idiota„Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Öröm az Idióta szereplése a Poszton, mert szerintem fontos, kockázatos és öntörvényű keresést és találatot tudtunk lépni az alkotókkal és a Debreceni Csokonai Színház minden munkatársával.

Azért is lényegi volt ez a munka és az egész folyamat, mert megértettem azt, hogy a tragédiának valóban lehet öntörvényű ereje, hogy nem az a lényeg, hogy kiszolgáljuk a közönséget egy megszokott módon, hanem magunkba nézve és látva felfedezzük a legmélyebb vágyainkat az eszményi szépség irányába, a gyerekkorba vetett hitünket adja kezünkbe Dosztojevszkij. És a csodálatos színészekkel sikerült feltérképeznünk ezt a világot.” – nyilatkozta a hírre Sardar Tagirovsky, a darab rendezője.

Idióta címen Dosztojevszkij egyik legnagyobb hatású regényét, A félkegyelmű-t rendezte meg a Kazanyban született fiatal rendező a Csokonai Színházban. Megmentheti-e a jóság, a krisztusi szeretet az erkölcsleg romlott, önzéstől szenvedő világot – ez a regény központi kérdése. Dosztojevszkij Miskin alakjában a tökéletes szépségű, felsőbbrendű embert akarta megteremteni, aki fényt hoz a világba.

A rendező szerint „Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Miskin krisztusi jósága a mi idealizált világunk vágya is egyben, nem csupán az akkori Oroszországé. A szépség túlélésünk utolsó mentsvára vagy lehetősége, mert ez teljesen szembe megy az ösztönös, zsigeri vadászattal, amit az őskori ember képvisel, és szembe megy az érdekhajhászó üzleti világot előtérbe helyező emberrel.”

Az előadást Giliga Ilka díszleteiben és jelmezeiben játssza a Csokonai Színház. A főszereplők Kiss Gergely Máté, Papp István és Zeck Juli. A produkció zeneszerzői Bakk- Dávid László és Katona Dávid.

Sardar Tagirovsky nem a szokványos módszerekkel dolgozik, megpróbálja olyan helyzetekbe, játékokba hozni a színészeket, amelyek arra hivatottak, hogy előhívják az érzelmeiket, felszabadítsák a képzeletüket, vagy ami talán még fontosabb, szeretné megéreztetni velük, hogy ne kreáljanak karaktereket. Tagirovsky a 90-es évek óta él Magyarországon. Tanult a Shakespeare Színművészeti Akadémián, a Budapest Bábszínház stúdiójában és Rómában Paolo Antonio Simioninál. Kísérletezett rendezéssel és színészettel. Első hivatalos színházi munkája, a Sepsiszentgyörgyön rendezett Meggyeskert a 2015-ös POSZT-on elnyerte a közönségzsűri díját. 2016-ban megkapta a 35 év alatti rendezőnek járó Játéktér-díjat Erdélyben.

A 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) versenyprogramját Gulyás Gábor esztéta, a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója és Zalán Tibor József Attila-díjas író, dramaturg állította össze a 2018. március 1. és 2019. március 10. között bemutatott, magyar nyelvű színházi előadásokból. A válogatásban Gulyás Gábornak Mispál Attila Balázs Béla-díjas rendező, Zalán Tibornak pedig Csikós Attila író, publicista, dramaturg volt segítségére. A versenybe jutott 14 előadás:

Szvetlana Alekszijevics:
Secondhand
Örkény Színház, Budapest
r.: Bagossy László, Kovács D. Dániel és mások

Anton Pavlovics Csehov:
Ványa bácsi
Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros / Váci Dunakanyar Színház
r.: Yaroslav Fedoryshyn

Henry Farrell:
Mi történt Baby Jane-nel?
Szabadkai Népszínház
r.: Galambos Péter

Charlie Chaplin:
A diktátor
Vígszínház, Budapest
r.: Eszenyi Enikő

Fjodor Dosztojevszkij:
Idióta
Csokonai Színház, Debrecen
r.: Sardar Tagirovsky

Fejes Endre-Tasnádi István:
Rozsdatemető 2.0
Katona József Színház, Budapest
r.: Máté Gábor

Nagy András:
Karenina, Anna
József Attila Színház, Budapest
r.: Telihay Péter

Radu Afrim:
Egy zabigyerek kék háttér előtt történetet mesél
Molnár Ferenc Az üvegcipő című drámája alapján
Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
r.: Radu Afrim

Eugene Ionesco:
A székek
Pesti Magyar Színház
r.: Szabó K. István

Garai Judit:
Jeanne d’Arc
Katona József Színház, Budapest
r.: Hegymegi Máté

Georg Büchner:
Woyzeck
Nemzeti Színház, Budapest
r.: ifj. Vidnyánszky Attila

Székely János:
Caligula helytartója
Gyulai Várszínház/Nemzeti Színház
r.: Szász János

Székely Csaba:
10
Radnóti Színház, Budapest
r.: Sebestyén Aba

Tasnádi István:
Kartonpapa
Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
r.: Hargitai Iván

 

Az előadások időpontjával és a jegyértékesítés indulásával kapcsolatos információkat a POSZT felületein teszik majd közzé: poszt.hu és www.facebook.com/posztpecs