Az életével játszik az a néző, aki ezen a debreceni előadáson mobilozik

(Forrás: http://www.dehir.hu/) 2017. 02. 25. Szénási Miklós

Debrecen – Harminc év után, hajdani sikerei helyszínén, a Csokonai Színházban vitte újra színre a Mesterkurzust Pinczés István. Kritika.

Pinczés István visszatért hajdani sikerei helyszínére, a Csokonai Színházba, ahol korábban olyan darabokat rendezett, mint a Pisti a vérzivatarban, a Csirkefej, a Légy jó mindhalálig, vagy A Gézagyerek. Ugyan a tavalyi év vége felé járt már itt, akkor a Hangfogóval közös John Lennon-estet hozta el, ezúttal a stúdiószínházba érkezett, ami remek terep, alkalmas a kísérletezésre. (A vele készült interjú itt olvasható.)

Csikos Sándor, Szalma Tamás, Rózsa László, Jámbor József

A Mesterkurzust nem először vitte színre: majdnem harminc éve, valamikor a rendszerváltás után már megrendezte. Azóta azonban jó sok idő eltelt, és sok minden (szinte minden?) nagyon más lett.

Töltsön egy estét a diktátorral és a kultúrkomisszárral! Andrej Zsdánov elvtárs (Jámbor József) berendelte a két neves zeneszerzőt, az idős mestert, Prokofjevet (Csikos Sándor) és az ifjú zsenit, Sosztakovicsot (Rózsa László) a Kremlbe. A nagy Szovjetunió teljhatalmú ura, Sztálin (Szalma Tamás) úgy döntött ugyanis, ideje megteremteni a szocialista realista zenét, ami történetesen nem létezik, ám a főelvtársak részéről volna rá igény. A muzsikusok sejthetik, nem lesz vidám ez az este, a sarokban álló, Zsdánov által a szocialista eszmék jegyében vörösre festetett zongora ellenére sem.

Csikos Sándor, Jámbor József, Rózsa László

Vér éppen nem folyik, de vodka igen. Miközben Sztálin jó tempóban lerészegedik, élveboncolást folytat. Lelki terror, megalázás, gúny, fenyegetés: a skála széles. Csillogó fekete lemezeket tör Zsdánovval darabokra, jelezve, hogy ennyi egy ember élete és ennyi az életműve. Bárki és bármi megszüntethető, eltüntethető. Az ember pedig annyit ér, amennyit a a diktátor gondol róla.

Jámbor József

Lehet-e nemet mondani a hatalomnak? Milyen kockázatot hordoz magában az, hogy a művész mást gondol, mint amit elvárnak tőle? Létezik-e valódi alkotói szabadság? A sztálini Szovjetunióban viszonylag egyszerű válaszokat lehetett adni ezekre a kérdésekre, ha az ember szeretett volna életben maradni. Zsdánov kultúrpolitikája mindent szabályozott, a rendszerbe nem illőket pedig eltakarította az útból, és ezt a technikát a szocialista blokk országai is átvették. Ugyan Magyarországon a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években nem feltétlenül került veszélybe a rendszerrel egyet nem értő alkotók élete, a fizikai megsemmisítés nem képezte részét a politikusok eszköztárának, ám viszonylag egyszerű volt a művészeket ellehetetleníteni. Bezárták a kiállításokat, betiltották a koncerteket, nem kaptak megjelenési lehetőséget az írók – és ezzel máris pályaszélre kerültek. Olyan volt, mintha nem is léteztek volna. Dolgozhattak, festhettek, komponálhattak – a fióknak. És egyáltalán nem lehettek biztosak abban, hogy egyszer majd véget fog érni ez a rémálom. Az a politikai rendszer generációk és milliók életét tékozolta el, akiknek esélyük sem volt belekóstolni a szabad, normális létezés ízébe.

Szalma Tamás, Jámbor József, Csikos Sándor, Rózsa László

A Mesterkurzus zeneszerzői próbálnak életben maradni. Prokofjev hajlott korára és megromlott egészségügyi állapotára hivatkozva igyekszik kibújni az együttműködés alól, Sosztakovics a művészi szabadsággal takarózna, de hamar kiborul a rá nehezedő pszichikai nyomás alatt és meghátrál. S ez akkor sem egyszerű ügy, ha tudjuk, hogy máshol, más korokban sem volt sokkal jobb a helyzet. Leonardo és Michelangelo is gazdag és magas rangú megrendelőik igényét szolgálták ki, de a vagány Villon is pártfogójához folyamodott, amikor nagyon szorult a hurok.

David Pownall: Mesterkurzus

Pazar színészi játék és ötletek garmadája teszi színessé az estét, intenzívvé, szórakoztatóvá a színházi élményt. Ez ugyanis nem egy artisztikus, dögunalmas előadás, ami ha a tévében menne, öt percet sem élne meg, mert elkapcsolnánk. A realisztikusan berendezett térben már az előadás előtt elkezdődik a játék. A közönséget behúzza a szovjet valóságba, hogy katonák vonulnak be, orosz mondatok hangzanak el, és táblák segítségével jelzik: kérik kikapcsolni a telefonokat. S ha valaki nem veszi komolyan a figyelmeztetést, ráfaraghat: a katonák az egyik továbbra is mobilozó nézőt felrángatják a székéről, és majdnem kidobják az ablakon. Az igazi műsor azonban csak ezután kezdődik el, és 130 percen át dübörög.

David Pownall: Mesterkurzus

A néző részese lesz e kurzusnak, mely során politikusok és zeneszerzők közösen munkálkodnak egy dallamos, a (grúz) néphagyományból táplálkozó zenei világ megteremtésén. A közösen szó persze enyhén szólva túlzás. Félelem és rettegés uralkodik ebben a szobában, ahonnan sok vendéget vittek már kivégzésre egy-egy nem túl jól sikerült beszélgetés után. Előttünk jön létre a kultúrpolitikai demagógia gyümölcse, egy zenei torzszülött, egy borzalmas táncjáték, benne hősök, állatok és persze szex. Nézők vagyunk a nézőtéren, és nézők az előadásban: olykor mogyoróval teli tálka indult útra a közönség közé, nassoljunk, míg szól a zene, máskor nekünk is fel kell állnunk a generalisszimusz utasítására. Ám kezdhetünk megnyugodni: ez az elviselhetetlenül giccses és pongyola hősköltemény szerencsére magát Sztálint sem nyűgözi le.

A cikk folytatását itt olvashatja.