premier_2018_Norma_web v2Az egyik legszebb bel canto operaként számon tartott Norma címszereplőjét, a druida főpapnőt titkos szerelmi kapcsolat fűzi Pollionéhoz, a római prokonzulhoz, s ezért nem indítja harcra a gallokat a rómaiak ellen. A forróvérű római férfi − bár a hosszú galliai állomásozás alatt két gyermekkel is megajándékozta Normát − már a fiatal papnő, Adalgisa szerelmére vágyik. Norma úgy érzi, megalázottságát csak bűnös szerelméből fogant gyermekei vére moshatja le, de képtelen megölni őket. Megüti a harcra hívó gongot, s a gallok győzelmi áldozatul ajánlják fel az isteneknek Pollionét. A férfi a halálos fenyegetettség ellenére is kitart fiatal szerelme mellett, s e hajthatatlanság annyira megrendíti Normát, hogy önmagát vádolja árulással. Az asszony önfeláldozása láttán Pollione szerelme újra fellángol, de már mindkettejükre máglyahalál vár.

„Ebben az operában Bellini kétségtelenül elérte tehetségének legmagasabb csúcsát. Itt a költemény az antik görög tragédia magaslataiba emelkedik, és ezt a formát Bellini még inkább megnemesíti azáltal, hogy ünnepélyes és impozáns karaktert varázsol mindennek. A szenvedéllyel teli dallamok Bellini melódia-művészetének különösen szép, világos megnyilatkozásai, melyek egy fenséges talajon szárnyalhatnak szabadon, nem holmi homályos csillogással, hanem hatalmas, egységes képbe rendeződve, önkéntelenül is megidézve Gluck világát“ − így ír Richard Wagner a Normáról, amelyet maga is többször vezényelt.

Bellini, aki 30 évesen már a La Scala ünnepelt szerzője, első sikerei után a neves librettistával, Felice Romanival újabb felkérést kap, amelynek eredménye az 1831-ben bemutatott Norma. Romani közös munkáik betetőzéseként nevezte a művet „a leggyönyörűbb rózsának a csokorban“. Ezt az operát tartják a „bel canto“ stílus legemblematikusabb darabjának, ahol az énekhang szépsége végtelen dallamokon keresztül tündököl és uralkodik mindenek felett.

A címszerep a szoprán szerepek között az egyik legnehezebb és legsokoldalúbb feladat. Az éteri koloratúráktól a szenvedélyes mélységekig terjedő széles ámbitus technikai követelménye mellett a karakter összetettségének árnyalt megformálása is komoly színészi képességeket kíván. Norma a nő toposza, aki fétis és szent népvezér, élet-halál ura, de aki egyben titkon bűnös szerelmes és anya, esendő, eldobott szerető, maga a lángoló szenvedély és az őrjöngő féltékenység, aki végzetében, bukásában is hű marad mindahhoz, amiért élt. A többi szereplő is − szintén jól meghatározott és hálás művészi feladatot nyújtó karakterével − mind e középpont köré rendeződik. Ezt a felemelően szép operát a Debrecenben már jól ismert Nadine Duffaut rendezésében láthatja a közönség. A címszerepben pedig a kiváló Liszt-díjas művészt, Kolonits Klárát hallhatják újra.

 

Kapcsolódó írások

Ebben a szerepben minden benne van – interjú Kolonits Klárával

Eljutni a végletekig – interjú Nadine Duffaut rendezővel

“A Norma egy pattanásig feszülő pszichodráma” – Interjú Szabó Sípos Mátéval, a Norma karmesterével

Barbárok Debrecenben

Dimenziók tobzódása – A Norma Debrecenben

A Norma hőtérképe

A Norma diadalmenete Debrecenben

A Norma is vendégszerepel a Primavera Fesztiválon

Sebzett lelkek remegése

Érzelmi megtisztulás

Merész vállalkozás és ováció

Egyelőre ennek az előadásnak nincs kitűzött időpontja.

Photo Gallery

Próbafotók:

Előadásfotók:

Fotó: András Máthé

cast

opera olasz nyelven két felvonásban
Szövegkönyvét Felice Romani írta Alexandre Soumet Norma, ossia L’infanticidio című műve alapján

Vezényel
Szabó Sipos Máté

 

Norma, a druidák főpapnője
Kolonits Klára Liszt Ferenc-díjas

Pollione, római proconsul Galliában
Calin Bratescu

Adalgisa, a druidák templomának ifjú papnője
Balga Gabriella

Oroveso, druida főpap
Lajos Wagner

Clotilde, Norma bizalmasa
Rendes Ágnes

Flavio, Pollione barátja
Biri Gergely

Közreműködik a Kodály Filharmonikusok Debrecen és a Csokonai Színház Énekkara.

Gyerekszereplők
Csatáry Hanna, Danka Balázs István, Kiss Domonkos Mátyás, Menyhárt Anna, Schneider Berzsián, Tóth-Korcsmáros Lajos

Statiszták
Balogh Tamás, Eperjesi Gergely, Jeges Patrik, Juhász Dániel, Kiss Bertalan, Pusztai Gábor, Sárga Szabolcs, Sinai Róbert, Steuer Tibor

 

Set Designer
Emmanuelle Favre

Costume Designer
Danièle Barraud

Fénytervezés
Philippe Grosperrin

Videóanimáció
Arthur Colignon

Karigazgató
Gyülvészi Péter

Korrepetitorok
Lengyel Andrea
Turányi Tünde

Prompter
Viktória Dihen

Stage Manager
Krisztián Szabó

Director’s assistant
Eperjesi Anikó

Táncasszisztens
Zsuzsa Laczó

Asszisztensek
Franck Licari és Charlyne Blaise

 

Director
Nadine Duffaut

 

Az előadás időtartama: 3 óra egy szünettel.

First Performance: 2018. január 26.