“Lírai mese – a műfaji meghatározás Dvorak kiindulópontját, ha úgy tetszik a történet keretét, de nem a végeredményt tükrözi. A mese majdnem úgy kezdődik, mint a Kis Hableányé: tán ez a sellők sorsa, hogy beleszeressenek a hercegbe, hangjukat elvesztve emberré váljanak, és ne tudjanak megbirkózni a rájuk mért próbatételekkel? Azok sorsa ez, akik nem szabnak határt és feltételeket érzelmeiknek, akikben különleges képesség van a megértésre, az elfogadásra, és akik képesek áldozatot hozni másokért.
Ruszalka nem akar mást, mint az ártatlan gyermekkort odahagyva, felnőtt nővé válni, és szerelmét megtalálni. A Tókirály féltékeny haragjában útjára engedi, bár ha akarná, se tudná megvédeni a csalódástól. Jezsibaba hiába figyelmezteti, hiába próbálja saját keserű tapasztalataival elrettenteni ? Ruszalka hajthatatlan, mindent vállal szerelméért, vágya beteljesüléséért.
Ruszalka, hangjával együtt elveszti személyisége lényegét, (milyen különös ez egy operában!) elveszti identitását, védtelenné válik a befogadásra képtelen, kirekesztő környezettel szemben. A Herceg hiába szereti őt, mégsem érti, nem tud vele mit kezdeni, nem kap választ kételyeire, így könnyen elcsábul. Nem többre, mint egy estére – kivel ne fordulhatna elő – de ez az este végzetessé válik mindkettőjük számára.
Ruszalka elveszti múltját, reményeit, szerelmét…. míg társai játszadoznak, ő magára maradva ténfereg, nem tud osztozni Jezsibaba bosszúvágyában, a Tókirály meg csak siratja, siratja, őt vagy inkább saját magát, mindegy is ez.
Ruszalka árva, de erős és nagyon nagy leckét ad nekünk. Egy valamit ugyanis nem veszít el: a megértés és megbocsátás képességét.
Dvorak romantikus meséje nemcsak kivételes zenei élmény, hanem mindannyiunk által átélhető, ízig-vérig emberi történet: vágyakról, szerelemről, féltékenységről, emberi nagyságról és kicsinyességről, jó és rossz döntésekről. Ezt az emberi történetet szeretném csodálatos alkotótársaimmal együtt a debreceni közönségnek elmesélni.” Novák Eszter – rendező

cast

Libretto
Jaroslav Kvapil

Karmester
Kocsár Balázs

Karigazgató
Pálinkás Péter

 

Ruszalka
Létay Kiss Gabriella

Herceg
Györfi István

Tókirály
Jekl László
Lajos Wagner

Jezsibaba
Marianna Bódi

Idegen hercegnő
Pesti Emese

Vadőr
Sándor Böjte

Kukta
Ducza Nóra

1. nimfa
Heiter Melinda

2. nimfa
Gaál-Wéber Ildikó

3. nimfa
Balogh Eszter

Nimfák
Barabás Fanni
Lezó Nóra

További szereplő
Baltás János
Laskó István

Közreműködő
Cservenka Ferenc
Drága Diána
Vivien Edelényi
Jéger Dorottya
Kókai Tamás
Sarolta Szanyi
Szőke Norbert

 

Set and costume designer
Zeke Edit

Korrepetitor
István Kunsági
Sörös Cecília
Nagy Máté
Gyülvészi Péter

 

Director
Novák Eszter

 

First Performance: 2009. február 13,
Main Stage

Photo Gallery