Információk a Csokonai Fórum megközelíthetőségéről autósoknak,...
Az elmúlt évek során a szakmai beszélgetések váltak a DESZKA Fesztivál „lelkévé”, és szándékaink szerint ez az idén sem lesz másként. Az úgy nevezett „házi bölcsek” vezetésével itt kapnak komoly szakmai visszajelzést az egyes produkciók, és itt lehet megismerkedni az előadások létrejöttének titkaival. A XI. DESZKA Fesztiválon Árkosi Árpád rendező, drámaíró, Láposi Terka színházpedagógus, Nánay István kritikus, egyetemi tanár és Visky András erdélyi magyar író, drámaíró, dramaturg, egyetemi tanár vállalták a „házi bölcsek” felelős tisztét. A kötetlen beszélgetések során, amelyekbe bárki bekapcsolódhat, szélesebb esztétikai és színháztörténeti kontextusba helyeződnek az előző nap látottak, és a résztvevők nem ijednek meg a szakmai alapú vitáktól sem. És ami egy kortárs drámafesztiválon a legfontosabb: az előadások szerzőivel, dramaturgjaival és rendezőivel is a szakmai beszélgetéseken találkozhatnak a kíváncsiak.
Szakmai beszélgetés az előző napról (Jadviga párnája, Napraforgó, Miközben…, Szerencsés János)
március 28. (kedd) 11:00 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
Szakmai beszélgetés az előző napról (Az emlékfoltozók, Pali, Shakespeare királynője, Emlékezés…, Hessmese)
március 29. (szerda) 11:30 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
A Nyílt Fórum zártkörű megbeszélése 1.
március 30. (csütörtök) 10 óra
Szakmai beszélgetés az előző napról (Rendezés, Hubertusz, Mercedes Benz, Töviskirály)
március 30. (csütörtök) 12:30 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
A Nyílt Fórum bemutatója 1.
március 30. (csütörtök) 16 óra, Balett-terem
Fazekas Máté: Hóbort
Maros András: Kerítések
A Nyílt Fórum zártkörű megbeszélése 2.
március 31. (péntek) 10 óra
Szakmai beszélgetés az előző napról (Peter, Lady Lear, Idegenek, A só)
március 31. (csütörtök) 14 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
A Nyílt Fórum bemutatója 2.
március 31. (péntek) 17 óra, Balett-terem
Fridl Viktória: Kalitka
Szilágyi Eszter Anna: A Nyíregyháza utca
A Nyílt Fórum zártkörű megbeszélése 3.
április 1. (szombat) 10 óra
Szakmai beszélgetés az előző napról (Majdnem 20, Júlia, Addikt, Pornó – Feleségem története, Az Aranyhalacska…)
április 1. (szombat) 11:30 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
A Nyílt Fórum bemutatója 3.
április 1. (szombat) 15 óra, Balett-terem
Znajkay Zsófia: Rendezői változat
Kovács Dominik és Kovács Viktor: Jégtorta
A Nyílt Fórum zártkörű megbeszélése 4.
április 2. (vasárnap) 10 óra
Szakmai beszélgetés az előző napról (Bihari, Kutyaharapás, Az időnk rövid története)
április 2. (vasárnap) 11:30 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
A Nyílt Fórum bemutatója 4.
április 2. (vasárnap) 14 óra, Balett-terem
Kucsov Borisz: Félelem és reszketés Szabadkán
Bán Zsófia: Lehr papa
Szakmai beszélgetés a Kalucsni című előadásról és fesztiválzárás
április 2. (vasárnap) 18 óra, Balett-terem
(az előadások szerzői és rendezői, valamint a házi bölcsek: Árkosi Árpád, Láposi Terka, Nánay István, Visky András)
Árpád Árkosi
Önálló, szatirikus színházi kísérletekkel kezdte pályáját, melyek közül a szegedi egyetemen működött JAKAB Társulat tekinthető a legjelentősebbnek. Paál Istvánnal történt találkozásának köszönhetően, saját tapasztalatai és megfigyelései segítségével lett hivatásos rendező. Jerzy Grotowski színháza volt rá a legnagyobb hatással, Grotowsky parateátrális korszakában tréningeken is részt vett. 1975 és 1979 között a Szegedi Egyetemi Színpad vezető rendezője, 1991 és 1993 között a Szegedi Nemzeti Színházban főrendező, 2004-től 2006-ig a Csokonai Színház vezető rendezője és prózai tagozatának vezetője. 1990 óta rendszeresen dolgozik határon túli színházakban is. Kőszínházi rendezésein túl az alternatív szcénában is folyamatosan hoz létre előadásokat, első ilyen jellegű rendezése a Woyzeck volt 1987-ben. Rendszeresen és előszeretettel olvas kortárs műveket. 1991-ben Jászai Mari-díjat kapott.
„Én eddigi életemben mindig serpának, teherhordónak szegődtem a színházi expedíciókhoz. A serpáról ritkán készülnek fotók a csúcs, a cél elérésekor, de nélkülük nem lehet a hegyet „legyőzni”. Nekem a színház valójában az élet iskolája, amelybe minden nap bejárok. Önző módon arra vagyok kíváncsi, hogy egy anyaggal és egy embercsoporttal kapcsolatba kerülve mi történik velem, és hová érkezünk meg együtt.”
Láposi Terka
Napjaink sokféle színházi formanyelvét beszélő, a színház lényegét újragondolni kívánó alkotók között előadásokról beszélgetni izgalmas és megtisztelő feladat.
Bábszínházi alkotó vagyok. Mi leginkább gyermekeknek és gyermekekkel játszunk. Hatalmas felelősségnek tartom, hogy a feltörekvő nemzedéket a színház lehetőségeivel a világ felfedezésére inspiráljuk. Óvni a gyermeki állapotot, egészséges keretek között meghosszabbítani a gyermekség korát, érzékenyíteni jókor feltett kérdésekkel, értelmet és műveltséget sugározni hiteles gesztusokkal, örömöt és élményt nyújtani minőségi jelenléttel, és mindezt tudatos metodikával tenni – magunktól, alkotóktól elvárandó élet-tett.
Szeretem a színház mai sokféleségében, hogy nagy hangsúlyt kap a színházi alkotó és a néző kortársi egylényegűsége, s hogy egyre inkább tudatosítja bennünk: a színházi „kollektív tapasztalat” kizárólag azok tulajdona, akik valóban jelen vannak az adott eseményen.
Nánay István
Voltam „mezei” műszaki egyetemista, technológus-villamosmérnök, levelező bölcsészhallgató, Keleti István amatőr-rendező tanítványa a Népművelési Intézetben, rendezőasszisztens az Universitas Együttesben (Ruszt József, Fodor Tamás és Mezei Éva mellett), a Kassák Stúdióban (Halász Péternél), üzemi újságíró Csepelen, a SZÍNHÁZ munkatársa (harmincegy év!), s főszerkesztő-helyettese, ezeken túl dramaturg, kurátor, zsűritag és még sok minden más.
14 könyvet írtam, illetve szerkesztettem, szakmai publikációim száma meghaladja az 1500-at.
1982-től tanítok (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Népművelési Intézet, ELTE, Kaposvár, Veszprém, Kolozsvár, Marosvásárhely, Miskolc, Zsámbék, Hajónapló Műhely).
1998: Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje
2004: Jászai Mari-díj
2010: MUOSZ Aranytoll-díja
Megtisztelő, hogy immár harmadszor lehetek „házi bölcs” a DESZKA-n, a magyar művek legszélesebb áttekintését kínáló, impozáns szemléjén.
Visky András
Visky András erdélyi magyar író, drámaíró, dramaturg, egyetemi tanár, színházi teoretikus, a Kolozsvári Állami Magyar Színház dramaturgja, művészeti aligazgatója 1957-ben született Marosvásárhelyen, sokgyermekes református lelkészcsaládban. Édesapja, a köztiszteletben álló református lelkész, Visky Ferenc volt, akit az ’56 utáni ideológiai tisztogatás politikája idején, 1958-ban 22 év börtönbüntetésre ítélt a román kommunista vezetés (ebből hat évet le is töltött). Nem sokkal ezután feleségét, Visky Júliát és gyermekeit − köztük az ekkor kétéves Visky Andrást − a Bărăgan-alföldi táborba internálták. Családja meghurcoltatása és szenvedéseik később meghatározó témájává vált alkotói munkásságának is.
1990-ben kezdett dramaturgként dolgozni a Kolozsvári Állami Magyar Színházban. 2002-ben Budapesten szerzett DLA címet, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Egyetemi tanári pályáját a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Színházi Tanszékén kezdte (jelenleg ugyanitt docens). Írói munkásságáért 2009-ben József Attila-díjjal tüntették ki. Pályája során nagynevű rendezők egész sorával dolgozott (leggyakrabban Tompa Gáborral). A Kolozsvári Állami Magyar Színháznál több mint 40 előadás létrejöttében vett részt dramaturgként, drámáit pedig magyar, román és amerikai színpadokon is bemutatták. A 2009-2010-es tanévben a michigani Calvin College vendégtanára volt.