A „Halott város” feltámadása

(Forrás: http://www.operaportal.hu/) Csák Balázs

Korngold operája a Miskolci Operafesztiválon. Kritika.

Erich Wolfgang Korngold komponista 1897-ben született Brno városában. Bár a Halott város című operáját általában remekműnek tartják, ritkán adják elő, és a szerző nevét sem elsősorban operái, hanem hollywoodi munkássága tette szélesebb körben is ismertté. Korngoldot ugyanis a filmzene egyik atyjaként szokták emlegetni, ő volt az első zeneszerző, aki 1938-ban egy film zenéjéért (Robin Hood kalandjai) Oscar-díjat is kapott.

Korngold Bécsben nőtt fel, zenekritikus apja már öt éves korától zongorázni tanította. Később a fiú Alexander von Zemlinsky zeneszerzőnél tanult. Gustav Mahler csodagyerekként emlegette Korngoldot, aki már egészen fiatalon megírta első színpadi művét, a Der Schneemann (A hóember) című balettet, amelynek Bécsben volt a premierje 1910-ben. Első zenekari művét 14 évesen komponálta, első egyfelvonásos operáit – Der Ring des Polykrates (Polükratész gyűrűje) illetve Violanta – pedig 1916-ban mutatták be Münchenben, Bruno Walter vezényletével.

Legsikeresebb operájának, a Halott városnak 1920-as premierje idején a szerző még mindig csak 23 éves volt.

Negyedik operájának, a Das Wunder der Heliane-nek 1927-ben volt az első előadása, maga a szerző egyébként ezt tartotta legfontosabb művének.

Robert Dean Smith (fotó: Vajda János)
Robert Dean Smith (fotó: Vajda János)

Korngold eközben vezényelt, és zeneszerzést is tanított Bécsben. 1929-ben Amerikába vándorolt, ahol filmstúdióknak kezdett el dolgozni. Az ezt követő évek során Hollywood egyik első számú filmkomponistája lett, őt tarják az úgynevezett „hollywoodi hangzás” egyik kidolgozójának.

Azért a színpadnak sem fordított teljesen hátat: 1939-ben mutatták be Kathrin című operáját, amelynek premierjére a szerző még hazautazhatott Ausztriába. Az Anschluss-t követően azonban zsidó származása miatt már nem térhetett vissza, Amerikában maradt. (“Mi bécsiekként tekintettünk magunkra, Hitler tett minket zsidókká” – mondta később Korngold.)

A II. világháború után a zeneszerzőnek egyre inkább elege lett Hollywoodból, ismét csak a koncerttermek és a színpad számára szeretett volna komponálni. 1949-ben tért vissza újra Bécsbe, ahol azonban népszerűsége már nem volt a régi, korábbi műveit nem játszották, új darabjainak többsége pedig hűvös fogadtatásra talált.

Korngold 1957-ben, hatvan évesen halt meg Hollywoodban, miközben 2. szimfóniáján és hatodik operáján dolgozott.

*

Az Operafesztiválon most bemutatott háromfelvonásos művének, a Halott városnak az ősbemutatója 1920.december 4-én volt, és hatalmas sikert aratott. Ekkor már Richard Strauss és Giacomo Puccini is a legnagyobb elismeréssel szólt az ifjú géniuszról, utóbbi a német zene legnagyobb reménységének nevezte Korngoldot. A fiatal zeneszerző hallatlan népszerűségét mutatja, hogy új operájából ugyanazon a napon rögtön két ősbemutatót is rendeztek, Hamburgban és Kölnben. Az előbbi városban nem kisebb szopráncsillag, mint Maria Jeritza keltette életre Mariettát (maga Korngold is megjelent az előadáson), utóbbi helyszínen pedig Otto Klemperer volt a karmester. Az I. világháború utáni évek közönsége számára a mű témája – amelyben a főszereplő meghalt szerelmét gyászolja – szomorúan aktuális volt.

A Halott város ezt követően bejárta a világot, Prága, Zürich, Berlin, Antwerpen után a New York-i Metropolitan is bemutatta. A náci rezsim később betiltotta, de ekkorra már máshol is lekerült a repertoárról. Korngold két-három évtizeddel korábban még progresszívnek tekintett, késő romantikus zenéjét a közönség immár konzervatívnak, idejétmúltnak tartotta.

Jelenet (fotó: Gálos Mihály Samu)
Jelenet (fotó: Gálos Mihály Samu)

A mű modernkori újrafelfedezése 2004-ben kezdődött, amikor a Salzburgi Ünnepi Játékok műsorára tűzte a darabot. A Halott várost azóta megint többet játsszák, 2009-ben a londoni Royal Opera House is bemutatta.

Bár a mű részleteit már az 1920-as években hanglemezre rögzítettek (többek között Lotte Lehmann és Richard Tauber előadásában), 1952-ből pedig egy rádiófelvétel is fennmaradt (Fritz Lehmann vezényletével), az első teljes stúdiófelvételt csak 1975-ben adták ki. Ezen Carol Neblett és René Kollo énekelte a főszerepeket, és Erich Leinsdorf vezényelt.

Magyarországon a Halott város első előadására 2012-ben, a debreceni Csokonai Színház előadásában került sor, amely társulat nem sokkal később Budapesten, a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában is előadta a darabot. Most, a Miskolci Operafesztiválon ismét a Debreceni Csokonai Színház vendégjátékában láthattuk a produkciót, ezúttal azonban a Miskolci Szimfonikus Zenekar játszott.

 

A cikk folytatását itt olvashatja