Debreceni nők! Csak semmi pánik, van élet 40 felett is!

(Forrás: dehir.hu) Szénási Miklós 2014. március 09.

Debrecen – Röviden összefoglalva ez az üzenet. Vicces történetekkel fűszerezve, belesűrítve két órába a puccos konyhától a görög tengerpartig. Kritika.

 

Van egy nő, aki már elmúlt 40 éves. A gyerekei kiröpültek, ketten maradtak a férjével. Érezhetné azt, hogy most jött el a pillanat, amikor ismét önmaga lehet, mert újra övé a világ, szabad, azt tehet, amit akar. Hiszen túl van már a fészekrakás, meg a gyerekszülés és -nevelés nehézségein, anyagilag is nagyjából helyrerázódtak, szóval mondhatná, hogy övé a pálya. Csak az a baj, hogy mégsem így van. Házasságuk kihűlt. A férje egy tapló, aki csak arra vágyik, hogy a vacsoráját kapja meg mindig ugyanabban az időben, és ha nem fogára való az étel, akkor közli, hogy „ez szar, és én nem eszek szart”. A gyerekei pedig, akik ugyan már elköltöztek, ha néha hazajönnek, mert nem is olyan könnyű az önálló élet, anyjukat elsősorban kiszolgáló robotnak tekintik. Ahogy a nagyszájú, és mindent mindenkinél jobban tudó szomszédasszony is csak azt nézi, hol törölheti bele a lábát. Ebből nagyon elege van ennek a nőnek, és most kivételesen a szerencse, meg az élet is mellé állt, mert úgy néz ki, kap egy szalmaszálat. A barátnőjétől, aki azt mondja, itt egy repülőjegy, utazzanak el két hétre Görögországba, lazítsanak, élvezzék a napot, pasizzanak be – szóval valósítsák meg titkos álmaikat.

Shirley Valentine szerepében Majzik Edit (Nagy Gábor fotói)
Shirley Valentine szerepében Majzik Edit (Nagy Gábor fotói)

Önök mit tennének? Elmennének? Vagy legyintenének, ugyan már, csoda legfeljebb mással történhet meg, velem soha? És hagynák a fenébe az egészet, mondván, ki főzi meg a vacsorát „apunak”, ki takarítja a lakást, meg különben is, mit szólnak a gyerekek, a szomszédok, mit szól a világ ehhez?

shir5

Ebben a darabban, a Shirley Valentine-ban az a jó, hogy köznapi dolgokról szól, csak éppen lazán, szórakoztatóan. Egy olyan életről, ami a miénk is lehetne. Lehet, hogy nincs beépített konyhánk, hogy a „szalmaszál” nekünk nem Görögország, hanem csak Balatonfüred, Sárospatak vagy a Tisza-tó vidéke, de a kérdések, hogy akkor most tényleg, ez az élet, és ennek örökké így kell-e maradnia, vagy lehet jobb is, azok bizony változatlanok és aktuálisak. nem csak 40 felett, azon innen is. Shirley, ez a szarkasztikus humorral megáldott angol háziasszony is rádöbben, hogy egy élete van, és azt nem kellene elszúrnia. Nem kellene az unalom, a megszokás szürke és dögletes mocsarába fulladnia. Persze, már nem kamasz, de azért még nem is öregasszony. Lehet, hogy vannak terhességi csíkjai, meg hurkái is, de ettől még biztos, hogy akad a világon nem egy férfi, aki úgy ahogy van, szexisnek fogja tartani – nem pedig kiszolgáló személyzetnek, mint élete párja.

shir3

A monodráma szó elég nyomasztóan hangzik, ezzel nézőket bevonzani nemigen lehetne a színházba manapság. De ha azt mondjuk, a Shirley Valentine egy zseniális stand up komédia, akkor már ezerszer jobb a helyzet. Shirley Valentine szerepében egy tehetséges, a debreceni nézők által is jól ismert színésznő brillíroz: Majzik Edit. Éveken át a Csokonai Színházban játszott (1992-től 2005-ig), aztán eltávozott, most pedig visszatért vendégként. Jó döntés volt rábízni ezt a szerepet. A magyar Majzik Edit pont annyi idős, pont annyira harsány, pont annyira gátlásos, annyira laza vagy hisztis, mint a brit Shirley Valentine. Könnyedén mozog a színpadon, nincsenek idétlen allűrjei, nem művészkedik, hanem életre kelt egy nőt. Sztorizik, főz, bort bont, ruhákat pakol a szekrénybe, szexis tangát vásárol vagy napfürdőzik a színen. S néha kinéz ránk, kiszól, bevon a történetbe egy-egy keresetlen félmondattal, gesztussal. Egyszerű díszletek között: egy konyhasziget elől (amiből pillanatok alatt szállodai- vagy napozóágy lehet), a háta mögött pedig egy jókora kivetítő, ami alkalmas arra is, hogy akár a görög tengerpart hangulatát is felvillantsa, meg arra is, hogy minden különösebb erőlködés nélkül rásegítsen a Shirley lelkében játszódó folyamatok megmutatásához. Egyedül van, de mégsem: vele vagyunk mi, nézők is. Olyan a szöveg és olyan Majzik Edit, hogy az első mondattól az utolsóig magára vonja és el sem engedi a figyelmünket. Ha ismerjük is a darabot, vagy az abból készült (1989-es) filmet, akkor is le vagyunk nyűgözve.

A cikk folytatását itt olvashatja