A “Hass, alkoss, gyarapíts!” mottóra épülő Highlights of Hungary olyan hazai kreatív gyűjtés, amely szakmai alapokon, kategóriák nélkül jelöli az aktuális év legizgalmasabb projektjeit. A 2021-es év jelölései közé színházunk Hamlet című előadása is bekerült. A jelölés kapcsán Gemza Péter igazgatóval beszélgettünk
Hogyan fogadtad a jelölés hírét?
Teljesen felvillanyozott. Két éve figyelem szorosabban a Highlights által kiválasztott egyéni és közösségi teljesítményeket. Szerettem volna látni a Csokonai Színház nevét a jelöltek között, ez egy megvalósítandó célként élt bennem, így a jelölés személy szerint nekem is óriási eredményt jelent. Fontos lépés abba az irányba, amit az igazgatói pályázatomban célként határoztam meg: olyan kreatív közösséget építeni, amely nyitott az új ötletekre, és képes azokat magas szinten megvalósítani. A jelölés láthatóvá teszi ezt a nagyszerű csapatot, ami csöndben, de hatékonyan épül Debrecenben.
A Highlights of Hungary hangsúlyozottan a kreatív projekteket keresi. A Hamlet több megoldása okán is kilépés a megszokottból. Nem kényszeríti a nézőt zárt térbe, szakít a szabadtéri színház hagyományos értelmezésével, szokatlan a helyszín, a néző-színész közötti intimitást Európában már elfogadott, de itthon kevéssé ismert/alkalmazott módján teremti meg, amely megoldás ugyanakkor a távolságtartást is szolgálja. Számodra miként fogalmazható meg a színházi szcénában a kreativitás? Mikor mondod azt egy produkcióra, hogy kreatív?
A színház, az igazi színház egy alkotófolyamat eredménye, amit minden este újra kell teremteni. Ebben a szétszabdalt, széthúzó szakmai közegben mindenki – aki igazi színházi ember, és nem látogatóban van közöttünk – egyet akar: jó előadást csinálni és azt sikerre vinni. Szabadság, egyediség, az ötletek végtelen sora jellemzi ezt az alkotófolyamatot, rengeteg, látszólag logikátlan, széttartó gondolat kanalizálása. A kreativitás lényegi tényezői egy jó színházi előadás megalkotásának alapfeltételei. A találó problémafelvetés és az ehhez leginkább illő alkotócsapat kiválasztása szintén nagyon meghatározó.
Fiatal, innovatív módszerekkel dolgozó, az útkeresést nyíltan felvállaló alkotókat hívtál Éry Franciska és Bocsárdi Magor személyében az alkotógárdába. Egyikőjük sem ismert kőszínházi alkotó. Hogyan és miért jutottak ők az eszedbe?
Franciskával egy évvel a Hamlet előtt ismerkedtem meg. Érdekelt, hogy milyen témák foglalkoztatják, hogyan gondolkodik a színházról. Csak felvételről láttam az előadásait, amik izgalmasak, ígéretesek voltak. A Hamlet eredeti irányát a karantén gyökeresen átírta. Azokat a lehetőségeket kerestem, hogy hogyan lehet Covid-biztosan és mégis izgalmasan színházat csinálni.
A teljes interjú a dehir.hu-n olvasható!