Visszatekintve az elmúlt évre összegyűjtöttük 2018 tíz legemlékezetesebb eseményét és emlékét. Íme színházunk top 10-es emléklistája 2018-ból!
1.
Ahol tavaly Kubik Anna a legjobb színésznő lett, ott idén Szabó K. István a legjobb rendezésnek járó díját kapta meg Örkény klasszikusa, a Macskajáték színreviteléért. A brassói 29. Nemzetközi Kortárs Drámafesztiválon, a térség egyik legrangosabb színházi eseményének versenyprogramjában második éve jelen van a Csokonai Színház. Idén olyan színházak társaságában léptünk fel, mint az athéni Nemzeti Színház, a grúz Dráma Színház, a Kisinyovi Nemzeti Színház, a neves Bukaresti Odeon és a Comédia.
Szabó K. István így fogalmazott a díj átvétele után: „Ez egy olyan előadás, amely az öröm jegyében született, s nem csak Örkény csodálatos kisregénye életigenlésének köszönhetően, de annak a társulatnak is, mely egy újjáépülési folyamat közepette komoly elhivatottsággal vall az értékteremtésről.”
2.
Vastaps fogadta Erkel Bánk Bánját Szatmárnémetiben. Az opera koncertváltozatát több ezer néző előtt mutatta be a Csokonai Színház és a Szatmárnémeti Dinu Lipatti Filharmónia a 17. Partiumi Magyar Napokon. A zeneművet Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója állította színpadra. Szatmárnémetiben ezzel az előadással csendült fel először a Bánk bán.
3.
Három díjat hoztunk haza a POSZT-ról
Szakács Hajnalkát, Kozma Andrást és a Csokonai Színház csapatteljesítményét is díjazták a pécsi színházi találkozón. A Három nővér Irináját alakító Szakács Hajnalka lett a legjobb harminc év alatti női színész. Kozma Andrást, aki a debreceni színház kérésére újrafordította a Csehov-darabot, a legjobb dramaturgnak választották, míg a legjobb színpadi mozgásért és térhasználatért adományozott díjat a társulat kapta.
4.
Magyarország Kiváló Művésze elismerésben részesült Ráckevei Anna, aki 2006-ban szerződött a debreceni Csokonai Színházba, majd 2013 és 2018 között igazgatóként vezetett. Jelenleg a művészeti tanács és a társulat tagja.
Intelligens, drámai erejű színpadi játékát legutóbb Visky András Júlia − Párbeszéd a szerelemről című, önéletrajzi ihletésű monodrámájában, Örkény Macskajátékának főszerepében és Tracy Letts Augusztus Oklahomában című fekete komédiájában csodálhatta meg a közönség.
5.
Óriási sikert aratott a január végén bemutatott Norma. Nemcsak a közönség imádta, hanem a kritika is. Vincenzo Bellini bel canto operája egyrészt hangi teljesítményekre koncentráló bravúropera, másrészt a nagy zenedrámákat megelőlegező sorstragédia, az örök emberi érzések hiteles, őszinte művészi lenyomata. A címszerep a szoprán szerepek között az egyik legnehezebb és legsokoldalúbb feladat, de Kolonits Klára elvarázsolta a közönséget. Nadin Duffaut érzékeny és mélyen értő olvasatban rendezte meg ezt a minden pillanatban váratlan fordulatokat vevő operát.
6.
Sík Ferenc-díjat kapott a Csokonai Színház társulata. Büszkék vagyunk rá, hisz nincs évadunk kortárs dráma nélkül, és nincs évad a kortárs dráma ügyét szolgáló DESZKA Fesztivál nélkül sem. A Sík Ferenc-díjat évente egyszer ítéli oda a Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlése olyan rendező vagy társulat részére, aki vagy amely sokat tett a magyar drámák megszületéséért, színpadra állításáért.
Az elismerést odaítélő bizottság indoklása szerint a Csokonai Színház évtizedek óta kipróbált és megbízható műhelye a kortárs magyar drámajátszásnak. A bizottság kiemelte azt is, hogy a hagyományt töretlenül ápolva a Csokonai Színház inspirálója is a magyar ősbemutatók megszületésének.
7.
Fesztiválról fesztiválra
Szeretjük a DESZKA kezdete előtti nézői várakozást, a kíváncsiságot, az érdeklődést, hogy mikor kezdődik a kortárs drámák jól ismert seregszemléje, milyen programmal, s hogy lehet minél hamarabb lecsapni a jegyekre. Az évről évre jó visszajelzéseket kapó DESZKA mellé kezd felzárkózni a MagdaFeszt is. Az első lépéseket már megtette, s bízunk benne, hogy anyagilag is megerősödve még színesebb eseményekkel, előadásokkal tudja majd fogadni a fesztiválozókat.
Építjük nemzetközi kapcsolatainkat is. A TRANSZ/MISSZIÓK Fesztivál a Csokonai Színház és öt, különböző országból való partnerének: a rzeszów-i Wanda Siemaszkowa Színház, a Kassai Állami Színház, az osztravai Moráviai-Sziléziai Nemzeti Színház, a Lviv-i Maria Zankovetska Színház, a trakaii Királyi Színház és a Łańcuti Kastélymúzeum közös kezdeményezése.
Idén a Gemza Péter rendezte Acis és Galatea című operával, a Naszlady Éva rendezte Szabó Magda-adaptációval, Az ajtóval valamint a Júlia – Párbeszéd a szerelemről című előadással vendégszerepeltünk Lengyelországban. A fesztiválokat minden évben más-más partnerintézmény szervezi majd, így a projekt résztvevői egymást követően a fesztivál vendéglátói lesznek.
2018-ban két előadással mentünk a TranzitFesztre: elvittük Szatmárnémetibe Dosztojevszkij Idiótáját Sardar Tagirovsky rendezésében, és a fesztiválhoz kapcsolódó Visky Ferenc emlékév alkalmából fia, Visky András önéletrajzi ihletésű monodrámáját, a Júlia – párbeszéd a szerelemről-t Ráckevei Anna szereplésével.
8.
Új erőre kapott a Csokonai Ifjúsági Program
Bővüljön a program és bővüljön a csapat! – ezek voltak a Csokonai Ifjúsági Program vezetőjének, Gemza Melindának a közeljövőre vonatkozó legfontosabb tervei. A tervek valóra váltak: egyrészt hozzánk szerződött Madák Zsuzsa, másrészt mert jóval szélesebb körű lett a CSIP kínálata. A színházi nevelési szakembert eddig a tantermi előadások rendezőjeként ismerhették meg a fiatalok, társulati tagként pedig nemrég színpadra vitte Az ifjú Mátyás című ifjúsági darabot, melyhez feldolgozó óra is készült. De nem csak ezt a produkciót gondolhatják tovább szakemberek, színészek vezetésével a színházba járó diákok, hanem a kortárs verseknek teret adó Szívlapátot valamint az Oszkár és Rózsa Mamit is. Októberben megkezdte munkáját a Fészek, a Csokonai Ifjúsági Program alkotócsoportja is. A Csokonai Színház nevelési szakemberei a színházról való közös gondolkodásra, a színházban folyó alkotómunka megismerésére invitálták a középiskolásokat. A Fészek tehát nem színjátszó csoport, hanem egy kreatív műhely, ahol a fiatalok együtt gondolkodhatnak a művészetről, a színjátszásról. A színház, mint helyszín lehetővé teszi, hogy a résztvevők megismerkedhessenek a színházi alkotófolyamattal és a színházi háttérszakmákkal is. Végig követhetik egy előadás elkészültét a szövegkönyv megírásától a színpadra került alkotásig. Megismerkedhetnek a díszlet-és jelmeztervező munkájával, a szöveg mélyére áshatnak a dramaturggal, megfigyelhetik a súgó vagy az ügyelő munkáját, de akár rendhagyó olvasópróbán kérdezhetik a rendezőt az évad előadásairól. Varga Nikolett színházi nevelési szakember is erősíti a CSIP csapatát.
9.
A Színházak Éjszakája debreceni programjai ismét arról győzték meg minket, hogy a játék iránti vágy, a játéban való elmerülés mennyire fontos sajátosságunk. A debreceni színház harmadik alkalommal nyitotta meg kapuit, s mára nagyon hamar megtelnek a regisztrációhoz kötött programok. Fiatalok, idősek önfeledten követik a koreográfusok mozdulatait, megunhatatlannak tűnnek a nyílt próbák és a kulisszajárások, sőt ma már arra is rá tudjuk venni a résztvevőket, hogy vegyék át a színészek szerepeit, vagy kérdezzenek tőlük. Mintha barátibb lenne a viszonyunk. Mindig jó látnunk a folyosókon hömpölygő, programhelyszíneket kereső tömeget. Jó látnunk, miféle misztikum, kíváncsiság övezi a munkánkat.
10.
Azért hagytuk a végére, mert időben, s ennél fogva talán lélekben is ez áll hozzánk a legközelebb: az Augusztus Oklahomában elképesztő pozitív fogadtatása. Pedig féltünk kicsit attól, hogyan fogadja majd a debreceni közönség Tracy Letts drámájának fekete humorát, szabadszájúságát, de ez a közönség finom rezonanciával fogja Keszég László rendező utalásait, a színészek minden gesztusát, mozdulatát. Mi színháziak olykor munka közben belopakodunk, hogy töltekezzünk a nézők reakcióiból. Majd nézzék meg, hogyan rebegteti a szempilláit Ráckevei Anna (aki csodálatosan játssza Violet szerepét), amikor arról beszél, hogyan kell elcsábítani egy férfit!
Azon vagyunk, hogy elkészíthessük a Csokonai TOP 10 2019-et is, ami azt bizonyítaná, hogy Önök továbbra is szívesen látogatnak hozzánk.