A Debreceni Ünnepi Játékok nyitóelőadásaként július 31-én a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon csendül fel Mozart A varázsfuvola című operája a Csokonai Színház előadásában, Gemza Péter rendezésében. A főpróbahéten az opera négy ikonikus szerepét alakító énekesét kérdeztük meg, hogyan fogadták a felkérést, és mit jelent számukra a produkció részesének lenni.
“Az Éj királynője minden koloratúr-szoprán számára a szerepkör csúcsát jelenti. Lehetőséget kapni arra, hogy egy művész ennek az alaknak a bőrébe bújhasson, nemcsak komoly kihívást, hanem az addigi pálya elismerését is jelenti. Persze mindez csak akkor igaz, ha a figurában nem kizárólag a komoly technikai nehézségeket támasztó szólamot, hanem a szerep egészét, a szélsőséges, szinte önkontroll nélküli, érzelmi kitörésektől sem mentes uralkodónőt, a harcos, gyilkolni is kész amazont, de közben a lányáért őszintén aggódó anyát is látjuk.” – mondta el Rőser Orsolya Hajnalka, a Magyar Állami Operaház Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett magánénekese a felkérés kapcsán. Hozzáfűzte: “A Magyar Állami Operaház két különböző produkciójában és a Miskolci Nemzeti Színházban is volt már alkalmam megszemélyesíteni az az Éj királynőjét, és most is hatalmas várakozással tekintek a nagyerdei előadás elé. Már csak azért is, mert túl a szoros rokoni szálakon, melyek Debrecenhez fűznek, életem olyan szerencsésen alakult, hogy rövid időn belül másodszor is közvetlen közöm lehet a város zenei életéhez. Néhány évvel ezelőtt a Csokonai Színház emlékezetes Bohémélet produkciójában alakítottam Musetta szerepét, míg idén nyáron Britten: Noé bárkája című misztérium-operájának egyik főszereplőjeként a Lautitia Gyermekkórussal együtt léptem fel. Ráadásul, bár nagyon sok helyen énekeltem eddig, valamitől a Nagyerdei Szabadtéri Színpad még kimaradt. Mostanáig…”
A Sarastrot alakító Jekl László így fogalmazott: “Nagyon örültem a felkérésnek, hisz gyakran megfordultam Debrecenben, énekeltem már egyebek mellett a Ruszalkában, a Bánk bánban, A sevillai borbélyban és a Manon Lescaut-ban. Gemza Péterrel is dolgoztam már együtt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Margit, a hazának szentelt áldozat című Szokolay-operában. A varázsfuvolában a humánum-gondolat ragad meg, az a kérdés, hogy miben rejlik a boldogság titka. Mozart Sarastro figurájában azt szeretné megfogalmazni, hogy a jóság és a spirituális működés visszahat ránk. A próbatételek válaszokként működnek, melynek eredményeként valaki bölcs emberré válik. Számomra lenyűgöző és különös az a mozarti finom játékosság, amely végigvonul egy komoly eszmerendszert hordozó operának a jelenetein.”
Tamino szerepében Balczó Pétert láthatjuk, aki így mesélt a szerepéről: “Harmadjára van szerencsém énekelni A varázsfuvolában Taminót, másodjára Debrecenben. A legutóbbi előadás óta eltelt hat év, s azóta akaratlanul is érlelődött bennem a szerep. Nagyon szeretem ezt az operát és nagyon jó szereposztással készül a mostani produkció is. A próbaidőszak rövid, de szerencsére majdnem mindenki énekelte már a szerepét, így van mire támaszkodnunk. A varázsfuvola most is aktuális, s hogy ismét Taminót énekelhetem benne, különösen jókor jött, sokat tanulhatok a kakarakteréből és sokat tudok a magaméból beleadni. Tamino egy komoly, erős karakter, aki állja a próbákat, ha hallgatni kell, tud hallgatni. A hallgatás arra készteti az embert, hogy magán dolgozzon, ne fecsegjen feleslegesen, s csak akkor szólaljon meg, ha annak ideje van. Nagyon magaménak érzem most a kihívásait.”
Az Éj királynője lánya, Pamina szerepébe Kovács Csilla bújik, akinek régen várt szerepálma vált ezzel valóra. “Mindig nagy öröm számomra a Debreceni Csokonai Színházban énekelni, melegséggel tölt el, otthon érzem magam a csapatban, hiszen annak idején itt léptem meg első lépéseimet a színpadon. Örökre szóló és meghatározó élmények ezek! Pamina karakterének felkérése kapcsán mondhatom, hogy egy régen várt szerepálmom vált valóra, amiért nagyon hálás vagyok.” – mondta el.