Információk a Csokonai Fórum megközelíthetőségéről autósoknak,...
színházi közvetítés felvételről, a New York-i Richard Rodgers Színházból,
eredeti angol nyelven magyar felirattal
Csokonai Nemzeti Színház nagyszínpad 2014. október 12. (vasárnap) 17 óra
William Shakespeare neve hallatán a színházrajongók többsége rögtön a Rómeó és Júliára, minden idők legolvasottabb, leghíresebb és talán legtöbbször játszott darabjára gondol. A fiatal, hittel teli szerelmesek és gyűlölködő szüleik intrikával átszőtt, tragédiába torkolló története 1597-es megjelenése óta semmit sem vesztett aktualitásából és erejéből.
A két régóta rivalizáló nemes család forró vérű fiataljai közt támadt utcai verekedés előzi meg Rómeó és Júlia megismerkedését. Az első látásra megszülető szerelemnek azonban sem ez a körülmény nem állhatja útját, sem az, hogy Júliát már egy másik nemes ifjúval jegyezték el. De kibírja-e a két fiatal friss szerelme családjaik nem szűnő viszálykodását? Halállal lakol, aki ismét megtöri a békét. Júlia unokatestvérét, Tybaltot mégsem tartja vissza sem rábeszélés, sem fenyegetés az újabb erőszakos merénylettől. Rómeó és Júlia ragaszkodnak egymáshoz és a szerelmükhöz. Semmi sem akadályozhatja meg, hogy összeházasodjanak. Amikor azonban újabb utcai vérontásra kerül sor, az ifjú pár magára marad, és kétségbeesetten keres kiutat a jó szándékú Lőrinc barátnál.
A tavalyi év egyik vezető amerikai színházi híre volt, hogy Orlando Bloom Rómeót játszik a New York-i Broadway-en, ahol utoljára csak jó régen, 1977-ben volt látható Shakespeare klasszikusa. Mielőtt − számos sikeres előadás után − a Richard Rodgers Színház az év végén levette a darabot a repertoárjáról, elkészítettek belőle egy több kamerás tévéfelvételt. Ezt láthatjuk most mi is a Csokonai Színház nagyszínpadán, a szokásosan kiváló képi és hangminőségben.
A Rómeó és Júlia modern kori, faji ellentéteket is felmutató amerikai feldolgozásában Rómeó fehér, Júlia pedig színes bőrű. Épp fordítva, mint a londoni Globe Színház produkciójában, amelyet májusban láthattunk színházfilmszínházunkban. S míg a Globe színpadán a szerző korabeli jelmezekben alapvetően klasszikus hangvételű előadást élvezhettünk, a most látható Broadway-változatban a kortárs ízek uralkodnak. Színházi beavatottaknak való igazi csemege tehát a két előadás összehasonlítása.
Az elsősorban játékfilmes szerepeiről (A gyűrűk ura, A Karib-tenger kalózai, Trója, A hobbit) ismert Orlando Bloom partnere a gyönyörű színes bőrű színésznő, Condola Rashad. A darabot David Leveaux rendezte, aki Shakespeare nagy művének lecsupaszított és lehető legegyszerűbb feldolgozását ígérte. A darabot mai környezetbe helyezte, hatásos vizuális és pirotechnikai elemeket, erőteljes mai zenéket használ, és óriási tempót diktál. A színpadon többek között graffitit, kortárs bandaháborút, kerékpárt, motorkerékpárt, eleven galambot valamint sok-sok tüzet láthatunk, ugyanakkor gyönyörűen szólal meg olykor élőben egy cselló.
Orlando Bloom a londoni West Enden már szerepelt színházban, a Broadway-en azonban egészen mostanáig váratott magára a bemutatkozása. Az angliai születésű színésztől nem idegen a shakespeare-i hang: korábban a Royal Shakespeare Company társulatának tagja szeretett volna lenni, és ehhez komoly színészi tanulmányokat folytatott az angol fővárosban, de aztán elvállalta A Gyűrűk Ura-trilógiában Legolas szerepét, és pályája más irányba fordult.