A IV. MagdaFeszt utolsó két napjáról

268_magdafeszt_nokapiacon_211004Társművészeti kitekintéssel, igazi csemegékkel szolgált a MagdaFeszt utolsó két napja a Csokonai Színházban. A nők művészeti jelenlétére fókuszáló, negyedik alkalommal megrendezett seregszemlén Nők a piacon címmel rendeztek kerekasztal-beszélgetést. Október 4-én 18 órától Halász Rita író-művészettörténésszel, Nagy Márta Júlia költővel és Nagy Lea költővel a könyvpiacon való érvényesülés lehetőségeiről beszélgetett Gemza Péter színházigazgató a Csokonai Irodalmi Labor Kiállítóterében.

A MagdaFeszt vendége volt a kortárs román színház egyik legizgalmasabb alkotója, Gianina Cărbunariu, a nagyváradi társulat pedig október 5-én a Csokonai Irodalmi Labor Pódiumtermében mutatta be a Cărbunariu szövege alapján készült, megtörtént esetet feldolgozó, A tigris című előadást. Cărbunariu egy bulvárhírré silányult valós esemény apropóján ír a kortárs európai társadalomról.

oldasaldas3Szent Margit életéről Oldás, áldás címmel készített előadást Varga Klári Budapesten. A produkciót a MagdaFeszt közönsége is láthatta október 4-én hétfőn este fél 8-tól a Csokonai Irodalmi labor Pódiumtermében. A Csokonai Színház művészét mindig foglalkoztatták a rendkívüli női sorsok. „Valahogy megtalálnak, mintha azt mondanák, mesélj rólam! Árpád-házi Szent Margit története, számomra egy lány története, egy nagyon bátor ember története, akinek már gyerekként komoly döntéseket kellett hoznia, és egy pillanatra sem rendült meg a hite. És szabad volt. Róla mesélek ebben az előadásban.” Katona Gábor koreográfus, aki számos debreceni munkában volt alkotótársa Varga Klárinak, arról beszélt, hogy közös munkában számára a legizgalmasabb az a folyamat volt, amiben a szöveg, a zene, a színpadi helyzetek folyamatos és nagyon intenzív egymásra hatásából alakult ki az előadás végleges formája. A darab dramaturgját, Adorján Beátát az érdekelte leginkább, hogyan lehet egy ilyen életutat a színház nyelvén elmesélni. „Elkezdtünk Klárival Szent Margit életéről beszélgetni, és a beszélgetések során felmerülő ötletekből merítve írásgyakorlatokat adtam Klárinak. Így születtek meg az első szövegtöredékek, melyek engem is írásba lendítettek, így lettem írótárs is ebben az alkotófolyamatban. Aztán a szövegek mentén elindultak a mozgáspróbák, melyekből további írásgyakorlatok születtek, melyek további szövegtöredékeket eredményeztek. Közben szép lassan körvonalazódott a történet, és a szövegtestbe a témához kapcsolódó, számunkra fontos vendégszövegeket is beépítettünk (pl. Esterházy Pétertől, Kodolányi Jánostól, Krúdy Gyulától, Szent Ágostontól, de Murakami Harukitól is).”

324_szabo_magda_besz_211005Október 5-én (kedden) 18 órától a Szabó Magda filmen és színpadon című beszélgetésen Mészáros Ibolya, a Csokonai Színház művésze látta vendégül Adorján Beátát, Az ajtó dramaturgját, Dombrovszky Linda rendezőt, forgatókönyvírót, aki Szabó Magda Pilátusát adaptálta filmre, illetve Ráckevei Anna színművészt, aki a Für Elise rendezésére készül a Csokonai Irodalmi Labor Kiállítóterében.

 

 

 

 

Fotógaléria
(Máthé András fotói)